Sunday, November 24, 2019

TANAM ORKID DENGAN MUDAH DALAM ARANG


Bunga Orkid ni kalau kena gaya dan cara penanamannya memang cantik bila ianya mengeluarkan bunga. Pokok Orkid sebenarnya memerlukan keadaan persekitaran yang panas pada sebelah siang hari dan sejuk pada sebelah malam.

Bahan yang diperlukan dalam penanaman pokok orkid mudah sangat. Antara bahannya adalah arang/batu bata pun boleh, pasu dan juga pokok bunga orkid yang anda nak tanam.

1. Sediakan Arang, kalau dikampung selalu guna sabut kelapa, batang/tunggul kayu ataupun pecahan batu bata pun boleh. Kalau sizenya besar kecilkan. Boleh guna penukul ketuk arang ni. Arang juga boleh didapati di Pasaraya bahagian Garden.

2. Masukkan Arang 3/4 kedalam bekas dan kemudian ambil orkid letakkan kedalam bekas kemudian penuhkan dengan arang sehingga batang pokok orkid menjadi tegak dan seimbang.

3. Arang harus direndam dalam air seketika agar air meresap kedalam dan membuang segala parasit ataupun benda asing yang tidak sihat untuk pertumbuhan Pokok Bunga Orkid.

4. Pastikan Akar Pokok Orkid berada dekat dengan Arang, Sabut ataupun Batang Kayu agar akar mencengkam dengan cepat.

5. Sebelum masukkan batang pokok orkid pastikan akar-akar yang kering dipotong terlebih dahulu agar akar baru dapat tumbuh dengan baik dan sihat.

Cara penyiraman Pokok Bunga yang betul adalah dalam 2-3 kali sehari kalau cuaca mendung cukup la sekali sahaja.

P/s:- Cara Pembiakkan Orkid sebenarnya terdiri dari 4 cara iaitu melalui anak Benih, keratan batang, Klutur Tisu dan Belahan Rumpun. 

Sumber : homiecitygarden


Anda minatkan tanaman? Jom join Geng Kebun Organik


No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...