Tuesday, April 28, 2020

KHASIAT POKOK DAN DAUN BAKAWALI UNTUK KESIHATAN

Pokok Bakawali atau juga dikenali sebagai Akar Seruntun, Brotowali, Batang Wali mempunyai nama botani Tinospora crispa (Miers). Pokok ini merupakan pokok menjalar dan terdapat pada pagar-pagar lama dan runtuhan rumah tinggal. Bakawali adalah tanaman liar yang banyak tumbuh di wilayah Jawa, Bali dan Ambon.Tumbuhan ini yang dipercayai berasal dari kawasan India, Sri Lanka atau Myanmar juga di panggil juga sebagai Guduchi dikalangan penduduk negara tersebut. Daun dan juga batang bakawali sering dijadikan sebagai ubat herbal kerana dipercaya memiliki kesan menyembuhkan. Ia mempunyai rasa yang pahit, dan dipercayai dapat memahitkan darah, dengan itu mengurangkan gigitan nyamuk. Oleh itu, ia digunakan dalam perubatan tradisional.


Pokok Bakawali mudah ditanam dan dibiakkan di Malaysia dan tahan dalam keadaan cuaca kering dan panas. Pokoknya mempunyai batang berwarna hijau coklat gelap yang mempunyai bintil atau lenticel. Daunnya berwarna hijau gelap dengan bentuk jantung. Terdapat akar udara pada batang pokok yang menyebabkan pokok melekat pada batang pokok. 

Penanaman Bakawali adalah sangat mudah dijalankan. Penanaman menggunakan keratan batang dari pokok yang cukup umur dan ambil sepanjang 40-50 cm batang.Cacakkan keratan batang dalam pasu atau atas tanah dengan bahagian atas batang menegak ke atas dan jangan terbalik. Pastikan tanah dibarikan baja organik dan tidak terendam. Tunas baru akan tumbuh dalam 10-15 hari dan dibiarkan terus memanjat dan memanjang atau melilit batang tumbuhan atau dinding rumah. Pokok ini tidak diserang sebarang serangga perosak atau kulat. Pokok akan terencat jika tenggelam dalam air dalam masa agak lama. Pokok yang subur mempunyai bilangan daun yang banyak dan sangat rapat di batang utama. 

Berikut merupakan khasiat yang boleh diperolehi dari batang dan daun pokok bakawali : 

1. Menambah nafsu makan 

Hilangnya nafsu makan merupakan salah satu masalah yang serius bagi kesihatan. Nafsu makan anda boleh dirawati dengan mudah hanya dengan meminum air rebusan daun dan batang bakawali. Memang rasanya pahit, namun anda boleh menambahkan dengan madu atau gula batu. 

2. Mempercepat penyembuhan luka 

Daun dan batang bakawali mengandung senyawa aktif yang mampu melawan bakteri penyebab infeksi. Kandungan antioksidan di dalamnya juga akan membuat luka cepat mengering. Untuk mendapatkan manfaat batang brotowali yang satu ini, Anda hanya perlu menumbuk batang dan daun bakawali lalu letakkan pada luka. Selain itu, Anda juga dapat menggunakan air rebusan bakawali sebagai pembasuh luka untuk mempercepat proses penyembuhan. 

3. Mengatasi masalah kulit 

Berbagai masalah kulit seperti gatal-gatal, kudis, panau dan kurap dapat diatasi dengan mudah menggunakan bakawali. Caranya, ambil beberapa daun dan batang bakawali lalu tumbuk hingga halus. Campurkan sedikit belerang dan juga minyak kelapa. Gunakan campuran ini untuk menggosok bahagian kulit yang mengalami gatal atau infeksi. 

4. Menurunkan gula dalam darah 

Jika anda mengalami masalah dengan gula dalam darah, Anda bisa mengamalkan air rebusan bakawali 
dan misai kucing secara teratur. Ramuan herbal ini akan membantu tubuh mengawal gula dalam darah 
sehingga dapat mempercepat penyembuhan penyakit diabetes. Bahkan manfaat bakawali untuk diabetes sudah tak diragukan lagi dari segi perubatan. 

5. Meredakan demam 

Manfaat batang brotowali yang jarang diketahui lainnya adalah sebagai ubat penurun demam. Mengambil air perahan batang bakawali yang dicampur dengan madu akan menurunkan demam dengan segera. 

6. Menyembuhkan hepatitis 

Hepatitis atau disebut juga dengan penyakit kuning adalah penyakit yang disebabkan oleh meningkatnya bilirubin dalam tubuh. Ciri paling khas dari penyakit ini adalah kuku dan mata yang mulai menguning. Jika tak segera diatasi, penyakit kuning dapat mengancam nyawa penderitanya. Penyakit kuning biasanya diubati dengan cara perubatan hospital. Namun, penyakit ini juga bisa disembuhkan melalui ubat-ubatan herba, salah satunya adalah dengan menggunakan bakawali. Caranya anda hanya perlu mengamalkan ¾ gelas air rebusan batang brotowali 2 kali dalam sehari. 

7. Merawati rematik 

Rematik merupakan radang sendi yang seringkali menyebabkan kesakitan. Cara yang paling mudah mengatasi rematik adalah dengan membuat ramuan bakawali. Rebus daun dan batang bakawali lalu minum airnya dua kali sehari dengan ½ gelas belimbing. 

8. Mengubati malaria 

Meminum ramuan bakawali 3 kali dalam sehari dapat menjadi ubat malaria yang paling ampuh. Tak hanya itu, air rebusan bakawali juga akan meringankan sakit sendi ketika anga menghadapi malaria. 


9. Memperbaiki sistem saraf

Batang bakawali mengandung senyawa pikoretin yang mampu merangsang urat dan saraf. Karenanya, tanaman herbal yang satu ini juga sering dimanfaatkan untuk mengatasi kelumpuhan. 

10. Mengubati penyakit barah serviks

Manfaat batang bakawali yang paling mengejutkan adalah kemampuannya untuk mengubati barah serviks. Sebuah penelitian yang dilakukan di India pada tahun 1998 menunjukkan bahwa ekstrak bakawali bersifat sitotoksik dan mampu melawan barah serviks.


Ada tak yang minat bercucuk tanam bermula dari perkongsian dilaman sosial ? Kita GENG 😍😍


Jom join kami di Facebook page Geng Kebun Organik 

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. πŸ₯°πŸ₯°πŸ₯°πŸ₯°πŸ₯°πŸ₯°πŸ₯°πŸ₯°
    *REGISTER NOW*
    *DAFTAR SEGERA*
    πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡
    https://alrussglobal.com/ref/DUITMASUK.html
    πŸ€‘πŸ€‘πŸ€‘πŸ€‘πŸ€‘πŸ€‘πŸ€‘πŸ€‘
    *JOM SOKONG PRODUK MUSLIM*
    πŸ’°πŸ’°πŸ’°πŸ’°πŸ’°πŸ’°πŸ’°πŸ’°

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...