Sunday, January 27, 2019

Isu Tanaman Pokok Tak Berbuah






MASIH KECEWA DENGAN HASIL TANAMAN KORANG KE?
.
.
Antara keperluan pokok untuk hidup dan berbunga yang ramai ambil ringan.
.
.
1. Akar
Pokok memerlukan akar yang sihat untuk berbunga. Sekiranya pokok ditanam di dalam pasu, pastikan air siraman tidak bertakung kerana akan membuat akar rosak dan membunuh pokok.
.
2. Mencantas
Pokok yang berbatang keras seperti bunga kertas perlu dicantas agar pucuk baru keluar dan mengeluarkan bunga.
.
3. Tanah
Tanah untuk menanam perlu peroi dan banyak bahan organik. Tanah liat tidak sesuai kerana akan memegang baja dan pokok tidak mendapat nutrient yang diperlukan untuk berbunga.
.
4. Air
Pokok memerlukan air tetapi air yang lebih boleh membunuh pokok. Pokok bunga kertas contohnya hanya perlu disiram selang sehari manakala pokok yang berbatang lembut memerlukan air yang banyak.
.
5. Baja
Pokok memerlukan nutrient yang cukup untuk berbunga. Kekurangan nutrien nitrogen, fosforus dan kalium boleh menyebabkan pokok tidak berbunga. Pembajaan seeloknya dibuat dua minggu sekali.
.
6. Cahaya matahari
Kebanyakan pokok yang berbatang keras memerlukan matahari penuh untuk berbunga manakala pokok berbatang lembut memerlukan kurang cahaya matahari.
.
.
So, kalau korang nak kan hasil yang kebabom kena lah alert dengan keperluan-keperluan pokok korang.


No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...