Monday, April 6, 2020

5 TANAMAN YANG BOLEH TANPA CAHAYA MATAHARI

Setiap tanaman kebiasaannya memerlukan cahaya matahari untuk menjalankan proses fotosintesis untuk mendapatkan makanan dan terus hidup sihat. Namun, di beberapa buah negara seperti di India terdapat beberapa jenis tanaman yang boleh hidup tanpa memerlukan cahaya matahari. Berikut merupakan jenis tanaman berbunga yang boleh hidup tanpa cahaya matahari.


1. Fuschia 


Fuchsia adalah sebuah tanaman hiasan dari keluarga Onargaceae. Tanaman ini berasal dari Amerika Selatan. Terdapat sekitar 100 spesies tanaman yang tergolong dalam kategori ini. Bunga fuchsia mempunyai bunga warna-warni yang hidup dan beragam. Warna merah dan  merah muda adalah warna yang paling digemari untuk bunga ini. Perkembangan terbaik bagi furchsia adalah di tempat teduh dan tidak terus terkena pada sinar matahari. Tanaman ini dapat berbunga selama 12 minggu atau lebih. Sebagai tanaman hiasan, tanaman dalam golongan ini dinilai agak sukar untuk dijaga dan dipelihara. Tanaman ini juga sesuai untuk ditanam pada kawasan yang sejuk dan memerlukan banyak air. 


2. Bleeding Heart 


Nama saintifik tanaman ini adalah Clerodendrum thomsoniae. Tanaman ini berkembang di tempat yang teduh dan lingkungan lembab. Untuk menanamnya, anda harus memiliki tanah yang kaya akan bahan organik. Ini merupakan salah satu tanaman yang memerlukan perhatian penuh agar dapat tumbuh dengan baik. Terdapat lebih daripada 400 spesis pokok bunga bleeding heart di seluruh dunia. Ini termasuklah jenis memanjat pokok renek, dan tanaman herba. Pokok bunga bleeding heart merupakan pokok hiasan jenis lama dan ia kurang dikenali oleh generasi muda sekarang. Pokok jenis memanjat ini mengeluarkan bunga berwarna putih dengan empat atau lima kelopak dan berjambak. Bunga ini akan menghasilkan buah pada bahagian tengah bunga dan apabila masak buahnya akan merekah. Bahagian dalam buahnya berwarna merah akan kelihatan dan ini menyebabkan ia dikenali dengan nama bleeding heart atau hati yang berdarah (terluka). 


3. Primrose 


Bunga ini dapat berkembang dengan baik di daerah berbatu. Primrose merupakan salah satu tanaman yang penuh kasih dan sangat indah. Primrose atau lebih dikenali sebagai evening primrose mengandungi pelbagai khasiat terutama untuk wanita. Bunga liar ini, digunakan sebagai bahan kesihatan sejak dulu lagi. Tumbuhan ini juga dikenali dengan beberapa nama lain termasuk pokok demam, raja mengubati penyakit dan herba willow malam. Habitat bagi tumbuhan ini boleh dijumpai di mana-mana sahaja di seluruh dunia. Ia tumbuh di tepi-tepi jalan, tebing landasan, tanah terbuka yang kering, padang rumput dan padang lama. Pokok primrose biasanya hidup selama dua tahun dan tumbuh dengan sendiri. Tumbuhan ini agak tinggi iaitu kira-kira 4 hingga 5 kaki.


Batang pokok ini sentiasa berdiri tegak, bersaiz gempal, berbulu lembut, kemerahan dan  bercabang. Saiz daunnya pula adalah sebesar 3 hingga 6 inci manakala permukaannya yang kasar dan berbulu mengeluarkan bau limau. Akar tunjang primrose biasanya panjang, kekuningan di bahagian luar dan keputihan ditengah-tengah. Bunganya pula mempunyai duri setinggi 21/2 inci di bahagian cabang, berwarna kuning dan mempunyai empat kelopak. Kelopak bunga primrose akan mekar pada sebelah malam dan kuncup pada sebelah siang. Bunga tersebut yang mengeluarkan bauan yang wangi seperti haruman manis yang sering menarik rama-rama melakukan pendebungaan. 


Daun pokok primrose boleh direbus dan dimakan seperti sayur manakala akarnya pula mengeluarkan air manis yang enak seperti kentang apabila direbus. Sementara itu, bunga primrose pula boleh dijadikan manisan tambahan untuk salad. Selain akarnya yang mempunyai pelbagai khasiat, minyak yang terhasil daripada biji primrose dikatakan mengandungi sejenis asid lemak yang sangat berguna. 




4. Begonia 


Antara yang paling sesuai dijadikan pokok hiasan dalaman ialah resam batu (Begonia), sejenis pokok lendair yang mempunyai daun dan bunga berwarna-warni. Ia juga boleh ditanam dalam bekas seperti pasu gantung. Pokok resam batu berasal daripada keluarga Begomiaceae dan mempunyai lebih kurang 900 species, termasuklah jenis herba, berimbun dan menjalar. Tanaman begonia dapat menjadi salah satu penghias ruangan yang indah. Diperlukan sedikit perawatan dan perhatian seperti memberikan pupuk sebulan sekali untuk membuatnya tetap segar dan tumbuh dengan baik. 


5. Hosta Lily 



Tidak memerlukan banyak penjagaan untuk tanaman ini. Cukup menanamnya di dalam tanah yang kaya akan nutrisi dan lembab. Tanaman ini berasal dari keluarga lily dengan daun yang cukup padat. Hosta sangat popular bukan sahaja kerana berbunga yang indah, tetapi juga kerana hiasan daun. Ciri-ciri ini dimainkan dengan sempurna dalam reka bentuk landskap: tumbuhan digabungkan dengan bunga dan pokok lain. Tanaman ini perlu ditanam dikawasan yang teduh dan tidak terdedah secara langsung dengan cahaya matahari.




💟 Nak dapatkan lebih banyak tips berkaitan tanaman?

Follow FB Group Geng Kebun Organik

1 comment:


  1. mari gabung bersama kami di Aj0QQ*c0M
    BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
    BONUS REFERAL 20% seumur hidup.

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...