Monday, January 28, 2019

Berkebun hobi paling seronok


Seronok sebenarnya bila berkebun ni, malah boleh dijadikan hobi. Bermacam jenis tanaman kita boleh tanam. Sayur, buah ataupun bunga. Lagi-lagi sayur dan buah yang kita akan makan , kita akan masak setiap hari, lagi seronok kalau itu semua kita dapat hasil daripada kita berkebun sendiri.

Selain segar dan menjimatkan kos, aktiviti berkebun dapat kita gunakan sebaik mungkin ruang yang ada di rumah dan mampu mewujudkan suasana mendamaikan terutama ketika memandang suasana hijau di sekeliling rumah. Takdelah dibiarkan laman rumah kosong. Sekurangnya bila berkebun meriahlah rumah dengan hasil tanaman kita.




Sebab apa berkebun ni dikatakan hobi yang paling seronok ?

Bila kita berkebun sambil tu kita boleh keluarkan peluh. Dianggap bersenam juga bagi yang tak gemar nak bersenam kat luar. Salah satu aktiviti menyihatkan yang boleh kita buat dengan ahli keluarga. Jimatlah daripada keluar berjalan sana sini kita berkebun je dekat rumah.

Dan bila kita berkebun sendiri ni, rasa kenyang dan puas hati makan hasil kebun sebab terjamin kualiti bebas dari bahan kimia dan kebersihan pun terjamin sebab bila kita yang berkebun sendiri ni mestilah kita akan jaga dengan baik supaya tanaman kebun menunjukkan hasil.

Berkebun ni pun mampu buat kita belajar untuk bersyukur, ada rasa tanggungjawab untuk menjaga tanaman kita sendiri, didik perasaan bersabar dalam diri sebab nak tunggu tanaman tu keluarkan hasil. Penat berkebun takkan taknak jaga kan. Mestilah kena jaga betul kan.

Kalau hobi anda semua memang suka berkebun , sukakan tanaman?

Kita geng !

Jom join group facebook GengKebunOrganik😍







3 comments:

  1. Berkebun adalah hobi yang sangat menarik. Ia merupakan satu terapi yang efektif dan menjadi satu senaman harian untuk terus kekal sihat

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih . Perkongsian yang menarik...

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...