Tuesday, January 29, 2019

Lepaskan Geram Bercucuk Tanam


Menjadi pilihan untuk terapi minda dan juga terapi mata. Semangat dan kagum melihat hasil tanaman sendiri mengeluarkan hasil yang sangat memuaskan hati. Dahlah cantik mata memandang kehijauan tanaman sendiri, dapat juga menjana pendapatan sendiri dengan hasil bercucuk tanam.

Bagi yang memang suka menanam akan rasa geram je tengok kebun orang lain ada hasil sayur ataupun buah yang sangat memuaskan hati. Mesti akan cari juga ruang dan peluang untuk menanam tu. Lagi lagi bagi golongan suri rumah mestilah nakkan luaran rumah cantik juga dengan tumbuhan. Takkan dalaman rumah je nak cantik.

Ada sesetengah orang yang memang gemar bercucuk tanam ni pantang tengok laman yang ada ruang kosong je mesti akan usahakan untuk tanam sesuatu. Pokok bunga ke pokok buah ataupun sayuran. Bila dah rajin menyemai, menyiram , membelai tanaman sampailah keluarkan hasil. 

Kita tengok hasil bercucuk tanam tu pun rasa seronok dan dapat berkongsi hasil dengan jiran tetangga. Dalam masa yang sama dapatlah menjalankan sedekah kepada orang ramai dengan memberikan hasil tersebut. Jiran jiran pun akan mula pasang niat untuk bercucuk tanam sebabkan dah tengok hasil kita sendiri.

Apa yang penting, segala hasil cucuk tanam kita adalah organik dan bebas bahan kimia. Hasil yang kita nak makan mestilah kita akan pastikan kualiti dia baik dan terjamin kan. Lagi-lagi bila dah bercucuk tanam sendiri ni mestilah kita akan pastikan kebersihan, kekemasan tanaman kita tu tersusun dan terjaga.

Bila dah rajin menanam dekat rumah ni anak anak pun akan teruja untuk mencuba menanam bersama. Ianya menarik sebab boleh dijadikan aktiviti pada hujung minggu atau pada hari cuti. Anak-anak pun takkan bosan duduk rumah. Mungkin mereka pun boleh bantu untuk lebih cantikkan laman dengan lebih kreatif. 





Ada tak yang memang geram nak bercucuk tanam ? Kita geng ! 😍

Jom join Facebook page kami di Geng Kebun Organik




1 comment:

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...