Wednesday, February 20, 2019

Manfaat Buah Naga


Buah yang memiliki kulit luar seperti bentuk duri itu dikatakan mampu memberi perlindungan kepada tubuh daripada proses penuaan yang pantas dan masalah diabetes. Buah naga juga selamat dimakan oleh ibu hamil dan ibu menyusukan bayi di samping ia mengandungi vitamin C, kaya dengan asid lemak serta fosforus.

Ada enam manfaat yang diperoleh daripada buah eksotik ini.

1. Antipenuaan

Buah naga membantu mengekalkan keanjalan dan keremajaan kulit. Ianya membantu menentang radikal bebas di seluruh badan untuk menghalang pengaktifan sel kanser. Buah naga adalah sumber yang baik untuk mendapatkan manfaat antioksidan kerana ia mengandungi vitamin C.


2.  Menghalang kanser

Selain kaya dengan vitamin C, buah naga juga mengandungi karotena yang dikaitkan dengan antikarsinogenik termasuk mengurangkan jumlah penghasilan tumor. Selain itu, kandungan likopena yang berfungsi memberi warna merah kepada buah naga juga sering dikaitkan dengan manfaat dalam mengurangkan risiko mendapat kanser prostat.


 3. Kesihatan kardiovaskular

Buah naga membantu meningkatkan kesihatan jantung kerana ia mampu mengurangkan tahap kolesterol tidak baik. Buah eksotik ini juga adalah sumber yang baik bagi lemak garam mono yang membantu mengekalkan kesihatan fungsi jantung.

4.  Diabetes

Buah naga juga membantu menstabilkan tahap gula dalam darah seseorang. Ia juga membantu merencatkan gula yang berlebihan ketika mengambil makanan yang tinggi indeks glisemik. Buah berkenaan juga mempunyai kesan yang berharga dalam tekanan oksidatif daripada kekejangan aorta, masalah yang dikaitkan dengan kencing manis.

5. Penghadaman

Ia membantu memperbaiki pergerakan usus dengan memudahkan laluan di bahagian saluran penghadaman. Pengambilan buah ini boleh membantu mengurangkan masalah sembelit dan sindrom gangguan usus.

Kita kenalah tahu manfaat dan khasiat yang ada pada tanaman kita. Pelbagai cara yang kita boleh buat gunakan buah naga contohnya buat jus. Petik je buah naga kemudian dibuat jus dengan segar.

Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik.

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...