Tuesday, February 19, 2019

Tak perlu beli dekat pasar

Zaman sekarang ramai yang mula mengamalkan menu yang seimbang dalam pemakanan seharian. Bermacam cara yang boleh dibuat dengan sayuran atau buah-buahan bagi menggalakkan terutamanya anak-anak untuk makan sayuran dan buah-buahan. Kebanyakan anak-anak kurang gemar untuk makan sayuran sebabkan sayuran atau buah-buahan yang dibeli dipasar kurang rasa segar dan kadangkala rasanya pahit walaupun telah dimasak.

Kan bagus kalau sayuran dan buah-buahan yang kita makan ditanam sendiri. Mungkin lebih segar dan lebih terjamin kualitinya sebab bila tanam sendiri kita mestilah takkan gunakan bahan kimia untuk tanaman kita. Banyak je tanaman yang kita boleh tanam sendiri dan tak perlu dah beli dekat mana-mana pasar. Antaranya :

1. Bawang Putih

Cara untuk menanamnya adalah bawang putih dibiarkan beberapa lama sehingga ia mula ditumbuhi dengan daun bawang. Kemudian, bawang putih tu perlu ditanam ke dalam tanah yang subur, sebolehnya elakkan tanah yang terlalu berair sebab boleh merosakkan tumbuhan tersebut kelak.

Cara untuk mengenalpasti sama ada bawang tersebut sudah boleh digali atau tidak ialah dengan melihat kepada perubahan daunnya yang akan menguning, menjadi coklat dan kemudiannya layu

Bawang juga berpotensi menurunkan gula dalam darah, menyembuhkan atau mencegah jangkitan selsema dan demam, mencegah keracunan makanan dan sebagainya.

2. Lobak Merah

Lobak merah selalunya ditanam di kawasan tanah tinggi dan bukan di kawasan tanah rendah. Ia akan mula bercambah selepas 1 hingga 3 minggu selepas ditanam dan selalunya sudah boleh mula dituai setelah 8 minggu.

Lobak merah boleh dikatakan sayur yang sesuai dimasak dengan apa cara sekalipun baik masakan kari, sup, gulai dan kacau-goreng.


Khasiat yang terkandung di dalam lobak merah mampu mencerahkan mata, menyihatkan kulit, bertindak sebagai antibodi, mencegah serangan sakit jantung.

3. Pak Choy

Mudah untuk menanam pak choy adalah ia boleh dilakukan dengan dua cara: secara biasa menggunakan tanah dan sistem hidroponik. Setelah melalui proses semaian, anak pokok pak choy bolehlah dipindahkan ke dalam tanah untuk ditanam secara biasa ataupun secara hidroponik.

Sistem hidroponik bermaksud sistem tanaman menggunakan air (sahaja) dan lebih sistematik dan menjimatkan ruang. Khasiat yang ada dalam pak choy ni mampu menjana sistem imun yang lancar, bertindak sebagai antioksida, dan merangsang fungsi sistem saraf dan otot yang baik.

4. Salad

Tanaman salad ini boleh ditanam menggunakan kaedah biasa ataupun kaedah hidroponik. Semua jenis salad secara umumnya mempunyai cara penanaman yang hampir sama, cuma berbeza dari segi keperluan cahaya dan suhu.

Salad ini sesuai ditanam sepanjang tahun dengan iklim di Malaysia, tapi waktu terbaik adalah di antara bulan April kerana cuaca tidak terlalu panas dan sejuk. Ia mengambil masa lebih kurang 6 minggu sebelum boleh mula dipetik.


5. Daun bawang

Ada tiga cara untuk menanam daun bawang iaitu menanam menggunakan umbi atau benihnya, menanam di dalam pot atau menanam daun bawang di dalam botol kaca. Ketiga-tiganya merupakan proses yang sangat mudah untuk dilakukan dan hanya memerlukan ruang yang sedikit.


6. Selasih

Yang nak menanam selasih, perlu disemai dalam tempoh 1 hingga 3 minggu sebelum boleh dialihkan ke medium tanaman yang sebenar. Selasih boleh mula dipetik apabila daunnya telah matang dan bersaiz lebih kurang 25 sentimeter. Khasiat selasih ialah mampu menjaga kesihatan jantung, menghalang radikal bebas yang merbahaya, mencegah kanser, dan baik untuk kesihatan kulit.


Anda minat menanam ? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik.



No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...