Tuesday, April 23, 2019

KENAPA GAJAH DI SAPU KUNYIT????

KHASIAT KUNYIT BUKAN BIASHE-BIASHE
Baru-baru ini kita rakyat Malaysia dikejutkan dengan beberapa keping gambar seekor gajah yang viral. Di dalam gambar tersebut menunjukkan seekor gajah yang dilumurkan ke seluruh badannya dengan serbuk kunyit oleh pihak Zoo Negara Malaysia. 

Tentunya perkara ini bukanlah dilakukan tanpa sebarang sebab yang munassabah melainkan sudah dikaji oleh para saintis akan khasiat dan kelebihannya. Tapi persoalannya adalah ada apa dengan kunyit? Adakah pihak Zoo Negara Malaysia berhajat menghidangkan kepada pekerja mereka makan malam gajah goreng kunyit? Ikuti kupasan artikel kami..

Kunyit juga dikenali dalam erti lain sebagai Saffron India. Tanaman ini dipercayai berasal daripada Asia Selatan. Kunyit telah lama diamalkan oleh masyarakat Melayu di nusantara dan India dalam apa jua masakan terutama dalam masakan gorengan. Hal ni kerana kunyit merupakan rempah dalam masakan yang dapat menjadikan makanan seharian kita lebih enak. 

Keseluruhan bahagian pokok kunyit boleh digunakan dalam masakan termasuklah daun dan kunyit itu sendiri. Kini, masyarakat kita telah berinovasi dengan menghasilkan kunyit dalam bentuk serbuk. Sebenarnya apakah khasiat yang ada pada kunyit yang kita makan setiap hari dalam kehidupan kita? 

1. Menentang keradangan
2. Menentang radikal bebas yang menjadi punca utama pembentukan sel kanser
3. Menyembuhkan luka pada kulit
4. Merawat gigitan serangga
5. Bertindak sebagai anti-septik pada kulit
6. Melambatkan proses penuaan
7. Menyuburkan badan


Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...