Sunday, April 7, 2019

MUDAHNYA TANAM POKOK TOMATO

Salah satu bahan masakan yang selalu kita guna antaranya adalah tomato. Betul tak? Sebenarnya tomato ni adalah kategori buah bukan sayur. Tapi kebanyakannya anggap tomato ni kategori sayur sebabkan ianya sesuai untuk dalam masakan seperti sayuran yang lain. Pokok buah tomato ni pun senang nak ditanam terutamanya dikawasan keliling rumah samada luar dan juga dalam pun boleh.

Langkah pertama macam biasa kita tahu adalah bermula dengan biji benih. Biji benih buah tomato ni pun senang kita nak dapat dari nurseri atau kedai-kedai. Atau boleh juga dapatkan benih dari buah tomato yang dibeli dari pasar. Caranya, potong biji tomato tersebut dan keluarkan benih tomato dari buahnya. Masukkan benih tomato ke dalam satu bekas tambah air dan tapis menggunakan penapis agar dapat mengasingkan benih dari sisa buah. Pastikan benih tersebut tidak basah untuk elakkan benih tu rosak sebelum dapat untuk kita semai.

Kemudian, sediakan bekas semaian.
Boleh juga menggunakan bekas semaian seperti pasu, kontena dan polibag.Tapi, kalau nak kurangkan kos boleh juga gunakan bekas dari bahan-bahan yang terbuang seperti botol mineral, botol minyak masak yang besar pun boleh digunakan. Bekas semaian boleh didapatkan mengikut ruang yang ada dalam rumah. Sangat mudah sebab rumah yang tiada tanah pun boleh juga tanam pokok buah tomato ini sebab dalam pasu pun pokok buah ni boleh membesar. 


Penyediaan media semaian pun penting juga. Gunakan campuran tanah dengan nisbah 2:1:1 iaitu dua bahagian tanah loam, satu bahagian kompos dan satu bahagian pasir sungai. Tanah loam boleh diganti dengan tanah hitam atau tanah kebun manakala kompos boleh digantikan dengan tinja binatang

Kemudian, penyemaian biji benih tomato boleh dilakukan. Terdapat dua cara untuk menyemai benih tomato pertama tabur rawak di atas media semaian kemudian timbus sedikit tanah. Kedua, buat alur kira-kira 1/4 kedalaman secara memanjang di atas pasu atau kontena dan semai benih tomato ke dalam alur yang dibuat tadi. Seterusnya jangan lupa siram selepas di semai. Setelah benih tomato disemai, letakkan benih yang telah disemai di kawasan terkena suhu matahari. 

Pembajaan pun penting bagi pokok tomato yang baru ditanam. Lebih bagus kalau menggunakan baja organik kerana bila hasil keluar kualitinya lebih terjamin. Menjaga pokok tomato tidak serumit menjaga tanaman sayuran lain. Kita hanya perlu rajin merumput dengan mencabut rumput rumpai pada batas dan sekelilingnya. Batasnya juga perlu sentiasa dalam keadaan lembab dan juga tidak boleh terlalu kering dan tidak boleh terlalu basah kerana ia akan menyebabkan pokok tomato kita menjadi layu.

Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik 

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...