Monday, December 16, 2019

CARA TANAM MANGGA UNTUK CEPAT BERBUAH


Salah satu yang perlu kita boleh usahakan adalah berkebun dengan menanam mangga di dalam pot. Namun, menanam buah di dalam pot belum tentu dapat mengharapkan hasilnya. Maka dari itu kita perlu diketahui teknik tanamnya seperti dari mula memilih benih mangga sehingga kerja-kerja penjagaan dan merawatnya.


Bagi mereka yang tidak memiliki kawasan kebun yang tidak begitu luas maka cara bercucuk tanam atau mereka yang tinggal dikawasan taman perumahan kaedah menanam dengan memakai pot adalah cara yang sangat praktikal. Apalagi kini tanaman buah dalam pot semakin banyak digemari kerana cara ini boleh menjadi alternatif penanaman dikawasan halaman rumah yang sempit.

1. Pemilihan Benih TanamanKaedah memilih anak benih tanaman mangga perlu di tentukan awal lagi dengan memilih varietinya. Cari varieti mangga yang mudah berbuah seperti Mangga Chok Anan, Nam Dok Mai atau Mangga Epal. Mangga yang sederhana sesuai seperti varieti Alfonso dan Harumanis. Jangan tanam biji benih dari bijinya yang dibeli dari pasar kerana kita tidak pasti varieti dan kualiti biji tersebut. 

2. Persiapan PotPenyediaan pot atau bekas menggunakan saiz yang agak besar seperti tong drum, bekas plastik atau bekas konkrit yang disikan media tanah campuran dan baja organik. Kalau untuk pokok mangga maka jelaslah ukuran pot harus disesuaikan dengan tinggi pokok. Misalnya jika tinggi pokok mangga mencapai 1.5 meter maka pilih pot yang sesuai seperti tong drum terpakai yang berdiameter 60 cm yang dipotong setengah bahagian. Pastikan bahagian bawah mesti pot dibuat lubang untuk membuang kelebihan air.

3. Media Tanam
Media tanam yang digunakan adalah disesuaikkan dengan pot iaitu campuran tanah, humus, kompos serta tinjar ternakan atau serbuk gergaji. Perbandingan campuran keempat bahan itu biasanya 1:1:1:1. Tanaman mangga sesuai pada media yang gembur, berbutir-butir dan banyak mengandung unsur zat makanan dan poros.

4. PenanamanCara menanam mangga dalam pot dimulakan dengan mengIsi terlebih dahulu bahagian bawah pot dengan serbuk kayu gergaji. Hal ini akan memudahkan proses air berlebihan untuk mudah keluar.

5. PenyiramanPada awal penanaman mangga dalam pot kerja penyiraman dibuat secara teratur 3 kali sehari iaitu setiap hari, pagi dan petang. Jika media dalam pot cepat kering terutama masa musim kemarau maka kerja penyiraman boleh dilakukan 2 kali sehari.

6. Program Pembajaan
Tanaman sangat memerlukan unsur nutrien baja untuk mempastikan kesuburannya terjamin. Itu sebabnya perlu pokok mangga perlukan pembajaan kerana ruang akar sangat terhad untuk mencari sumber makan dalam tanah

7. Kawalan Perosak dan PenyakitTanaman mangga sering terserang serangga seperta hama (Thrips spp) iaitu serangga seperti kutu dan juga lalat buah dan binatang ternakan. Bila terdapat serangan hamana maka jalankan semburan dengan racun kimia secara berhemah. Kalau boleh balut buah mangga pada peringkat awal untuk mengelakkan serangan ulat pengorek batang dan lain-lain serangga perosak.


Anda nak dapatkan info-info mengenai tanaman? Follow Geng Kebun Organik


No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...