Friday, April 3, 2020

7 POKOK HIASAN YANG BERFUNGSI SEBAGAI PENAPIS UDARA




Hai, Assalamualaikum. Para pembaca dah dapatkan ke sepaket baja organik untuk raya ni? Tak nak ke laman meriah dan meletop masa raya nanti? Hihi. Hari ni admin nak kongsikan bagaimana untuk hias rumah anda untuk raya ni.


Pada masa kini, udara yang bersih dan berkualiti amat penting bagi menjamin kesihatan kita semua. Banyak produk dan teknologi yang canggih telah diperkenalkan dipasaran kepada kita dimana ia berfungsi untuk penapis udara kotor yang tidak sihat. Harga yang ditawarkan dipasaran agak tinggi dimana ia agak tidak mampu bagi sesiapa yang berpendapatan sederhana dan rendah. Anda jangan risau, jika anda tidak mampu untuk mendapatkan penapis udara ini anda boleh dapatkannya secara semulajadi. Setiap kejadian yang Allah ciptakan dimuka bumi ini mempunyai fungsi-fungsinya dan manfaatnya.



Persoalannya mengapa masa kini lebih ramai yang suka pokok tiruan dijadikan hisan rumah berbanding pokok hidup? Adakah mungkin disebabkan kerana ia mudah dijaga? Tetapi tahukah anda, ada pokok yang boleh diletakkan di dalam rumah tanpa memerlukan cahaya  matahari yang terik dan harganya jauh lebih murah berbanding pokok tiruan?



KENAPA TANAM POKOK HIASAN INI LEBIH BAIK BERBANDING POKOK TIRUAN?


Pokok hiasan dalam rumah ini bertindak sebagai penapis udara semula jadi di dalam rumah kita. Selain menapis udara, ia juga sudah pasti mencantikkan ruang rumah yang menjadikan pokok-pokok ini cukup berguna selain boleh menggantikan penapis udara yang berharga ribuan ringgit. Berikut adalah pokok-pokok hiasan yang merupakan penapis udara efisien untuk ditanam di dalam ruang rumah atau pejabat.


1. RUBBER PLANT (FICUS ELASTICA)

Rubber Plant adalah antara salah satu tanaman yang boleh berfungsi sebagai penapis udara yang baik. Kelebihan daun ini ialah mampu mengeluarkan racun dari udara, memerlukan kurang cahaya daripada banyak tumbuhan lain dan mengatasi semua ficus lain. Daun besar tumbuhan ini mengeluarkan sejumlah besar karbon dioksida yang dikeluarkan, menghapuskan bakteria dan spora di udara. Tanaman ini mampu mencapai tinggi sehingga 50 kaki.


2. MONEY PLANT (EPIPREMNUM AUREUM)


Pokok Money Plant ataupun Epipremnum Aureum adalah sangat mudah untuk berkembang dan sangat tahan terhadap jangkitan serangga dan mampu menampung lebihan banyak air. Ia adalah salah satu tumbuhan yang terbaik untuk membersihkan udara yang tercemar dengan bahan kimia sintetik dari perabot dan ia mampu menjadi penyelesaian pembersihan.



3. ARECA PALM (DYPSIS LUTESCENS)

Areca Plant mampu menghilangkan formaldehid, benzena, karbon monoksida dan dikenali sebagai salah satu pelembap semula jadi yang terbaik. Pokok ini lebih mudah untuk dijaga. Anda hanya perlu meletakkan di tempat yang terdedah kepada cahaya matahari.



4. SPIDER PLANT (CHLOROPHYTUM COMOSUM)

Spider Plant atau pokok labah-labah adalah tumbuhan dengan nama botaninya adalah Chlorophytum Comosum. Tanaman ini adalah jenis tanaman hiasan yang berasal dari Afrika dan kini tersebar ke seluruh dunia. Ia mudah ditanam diatas tanah atau di dalam pasu. Diberi nama Spider Plant kerana rupa bentuk daunnya seakan kaki labah-labah dengan mempunyai ketinggian mencapai 60cm. Pokok ini sangat popular dan mudah dijaga. Kelebihan tanaman ini adalah ia boleh mengeluarkan bahan pencemar udara dalaman yang berbahaya seperti karbon monoksida, xylena, benzena, formaldehid dan bau yang tidak baik dari udara. Tumbuhan ini lebih suka cahaya matahari tidak langsung yang terang, tanah kering dan sejuk seperti suhu purata.




5. SNAKE PLANT (SANSEVIERIA)




Snake Plant atau dikenali sebagai lidah mertua adalah tanaman yang mudah ditanam. Sangat mudah berkembang kerana dapat menangani keadaan cahaya yang rendah dan sangat sedikit air. Adalah idea yang baik untuk menjaga salah satu tumbuhan ini di dalam bilik tidur kerana ia adalah satu-satunya tumbuhan yang menyerap karbon monoksida dan melepaskan oksigen pada waktu malam.Ia juga boleh diletakkan satu di bilik mandi bagi membantu mengawal kelembapan. Ada dakwaan dengan hanya 5 helai daun lidah mertua dewasa dalam rumah ia mampu menyerap dan membersihkan ruangan seluas 100 m3 dari berbagai jenis bahan polutan. Snake Plant adalah antara tumbuhan penapis udara terbaik untuk mengeluarkan benzena, formaldehid dan toksin berbahaya yang lain.




6. DRACAENA

Dracaena adalah sebuah tanaman yang terkenal dan berasal dari Madagascar dan pulau-pulau lautan India yang lain. Nama asal tumbuhan ini berasal dari perkataan Yunani kuno drakaina atau "naga wanita," kerana ia seperti gusi merah di batang Dracaena yang disamakan dengan darah naga. Tumbuhan Dracaena juga dikenali sebagai Song of India dan Pleomele. Penjagaan Dracaena agak mudah. Paling penting, Dracaena membantu membersihkan udara yang kita hirup. Dracaena merah dan Warneck Dracaena sama-sama berkesan untuk mengeluarkan formaldehid dari udara di rumah termasuk benzena, trikloretilena dan xilena. Pokok ini sesuai untuk dijadikan sebagai tanaman yang sesuai ditanam didalam atau diluar rumah di dalam iklim subtropika.Ia mencapai ketinggian kira-kira tiga kaki di dalam rumah, dan mempunyai jenis penampilan pokok lebat. Daun berkilatnya boleh tumbuh sehingga satu kaki panjang dan beberapa inci lebar.



7. UMBRELLA PLANT (SCHEFFLERA)




Schefflera atau pokok payung mempunyai daun hijau yang panjang, berkilat, bujur yang meleleh dengan anggun dari tangkai pusat. Schefflera yang matang mempunyai 12 hingga 16 selebaran dari tangkai tunggal, sementara Schefflera yang tidak matang lebih cenderung mempunyai empat hingga enam. Mereka boleh tumbuh hingga ketinggian tiga kaki.Tumbuhan ini mampu membuat udara di dalam rumah bersih walaupun terdapat perokok dalam keluarga. Schefflera mungkin mudah berkembang, tetapi terdapat beberapa perosak yang boleh menyebabkan masalah di taman anda. Tumbuhan ini mudah terdedah kepada pepijat mealy, hama labah-labah, aphids, dan serangga yang dikenali sebagai skala. Umbrella atau Schefflera adalah salah satu daripada tumbuhan dalaman yang paling terkenal untuk menyaring asap tembakau dan menyerap bahan berbahaya yang disediakannya.


Minat menanam? Kita GENG ! Jangan lupa join Geng Kebun Organik okey .










1 comment:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^com
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajopk.biz...^_~
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...