Monday, November 9, 2020

Petua Mudah Menanam Rosemary di Pot di dalam Rumah

Rosemary adalah salah satu herba yang digunakan sebagai rempah memasak serba boleh. Anda tidak memerlukan kawasan yang luas untuk menanamnya. Satu tanaman rosemary di dalam periuk dapat membumbui pinggan dan aroma dapur. Untuk menanam rosemary di dalam rumah. Ibu perlu memberi perhatian kepada tiga perkara asas agar rosemary dapat berkembang dengan jayanya. Tiga perkara asasnya adalah cahaya matahari, saliran dan peredaran udara yang baik.

Antara petua-petua yang digunakan adalah.

1. Cahaya matahari


Dilansir The Spruce, agar rosemary tumbuh baik, berikan sinar matahari penuh selama enam hingga kelapan jam setiap hari. Saat menanamnya di dalam ruangan, letakkan di jendela yang menghadap ke selatan untuk cahaya terang, tetapi jangan biarkan terlalu panas.

2. Tanah 


Tumbuhkan rosemary di tanah berpasir dan dikeringkan dengan baik. Ya, memandangkan tanaman ini berasal dari lereng berbatu di Mediterranean dan tidak baik jika akarnya tetap basah.

3. Menyiram


Air tanaman rosemary apabila tanah benar-benar kering. Berhati-hatilah untuk tidak menyiram terlalu banyak dan elakkan tanah menjadi basah (terutama ketika tumbuh di dalam bekas), kerana ini menyebabkan reput akar.

4. Kelembapan 

Memetik dari Horticulture Magazine, cendawan tepung adalah cabaran bagi rosemary sama ada ia ditanam di luar rumah atau di dalam rumah. Untuk mengurangkan kemungkinan jamur, gunakan kipas untuk membuat angin selama beberapa jam sehari. Semakin kurang kelembapan tumbuhan, semakin baik.

5. Sekiranya anda ingin mengekalkan ukuran di dalam pot, potong sedikit


Sekiranya anda ingin menjaga ukuran tanaman rosemary, potong akar beberapa sentimeter dari bahagian bawah dan sisi bola akar, kemudian tanam semula di dalam pot yang sama. Pastikan untuk memotong beberapa bahagian atas pada masa yang sama untuk mengurangkan beban kerja root.

Kalau hobi anda semua memang suka berkebun , sukakan tanaman boleh cuba buat dirumah! Kita geng!

Jom join group facebook Geng Kebun Organik 😍

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...