Monday, November 2, 2020

Cara Menanam Kobis Di Rumah

Sekarang saya nak share cara dan teknik menanam Kobis. Kobis ni bukan boleh ditanam di Cameron Highland saja. Kat rumah di Bandar pun boleh. Kalau kat rumah ada ruang lebih boleh la cuba-cuba tanam kobis dirumah lepas ni petik je sebelah rumah.

Mula-mula tu perlu dapatkan benih kobis yang berlambak kat pasaran kalau takde boleh juga beli secara online tiada masalah.

Semai anak pokok seperti biasa di tapak semaian atau pot dengan campuran baja Milagro. Selepas disemai, benih akan tumbuh setelah lebih kurang 1 minggu. Setelah berumur 10-15 hari atau anak pokok dan ada 3-4 helai daun.. boleh la dipindah anak pokok ke tanah yang juga ada campuran tanah dan kompos. Seelok eloknya jarakkan setiap anak pokok dalam 30-50cm.



Penjagaan
– Siram sehari 2 kali pada waktu pagi dan petang.
– Kalau boleh, jangan siram dengan air siraman kuat sangat. Nanti kotoran masuk celah-celah daun. Tak hensem la kobis nanti.
– Jangan tanam ditempat yang terlalu panas. Kecut pulak nanti.
– Tanah kena selalu dibersihkan dari rumpai.

Pembajaan
– Kena baja selalu. Kitaorang macam biasa, bagi baja najis arnab saja 2 minggu.
– Tapi bila dah besar sikit, makin kerap baja-kan. Kalau tak, dia tanak jadi bulat dan mantap.
– Kalau kurang baja, takde nya kobis tu nak jadi bulat. Jadi macam sawi je nanti.

Penuaian
Hasil kobis ni boleh di tuai dalam 2 bulan selepas pindah kat tanah. Sekejap je dh boleh tuai tak amik masa lama pun dan kos penanaman pun tidak terlalu tinggi.


Kitaorg suka tengok pokok kobis ni..jadi..2-3 bulan memang kena petik kalau tak nanti sampai pokok tu mati tak petik dah rugi tak dapat merasa hasil kobis tanaman sendiri.

Selamat menanam!

Kalau hobi anda semua memang suka berkebun , sukakan tanaman boleh cuba buat dirumah! Kita geng!

Jom join group facebook Geng Kebun Organik 😍

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...