Wednesday, February 27, 2019

Buah Tin kaya dengan pelbagai nutrien

Buah tin segar memiliki rasanya yang unik dengan tekstur segar yang membuatkan sesiapa saja teringin. Isinya penuh dengan biji rangup, mempunyai rasa manis dan sedikit liat semasa dikunyah, menjadikan buah tin antara makanan popular di seluruh dunia.

Ia adalah buah yang digemari ramai sejak zaman lampau dan bangsa Rom purba menganggapnya buah suci hingga mereka membuat undang-undang melarang buah itu dieksport ke luar negara.
 
Buah tin memiliki warna yang berbeza mengikut jenisnya dan kebanyakan yang dijual di pasaran adalah dalam bentuk kering supaya ia boleh dimakan sepanjang tahun. Bagi memilih buah tin segar terbaik dan penuh antioksidan, pilih yang betul-betul masak. Sekiranya memilih buah tin kering, hanya beli yang lembut, bebas kulat dan harum baunya.

Selain rasa buah ini yang sedap, buah tin juga menawarkan khasiat kepada kesihatan kerana kaya dengan pelbagai nutrien penting. Antaranya ialah

Menurunkan tekanan darah tinggi
Buah tin kaya dengan potasium iaitu sejenis mineral yang membantu mengawal tekanan darah.
Makanan yang kaya potasium seperti buah tin mampu memberikan kesan yang baik kepada kesihatan diri kita sekiranya diamalkan secara konsisten dalam diet harian.

Menurunkan berat badan
Buah tin mampu membantu penghadaman selain memberi rasa kenyang yang berpanjangan dan dapat mengurangkan berat badan.

Melindungi diri dari barah payu dara
Pengambilan serat yang tinggi mampu melindungi wanita yang sudah menopaus daripada barah payudara. 

Membantu mengawal diabetes
Daun buah tin mempunyai peranan dalam menjaga kesihatan kerana ia memiliki bahan anti diabetik yang mampu mengawal jumlah insulin diperlukan bagi pesakit diabetes yang mengambil suntikan insulin.

Mengelak masalah sembelit
Kandungan serat yang tinggi bagi biji buah tin membantu melancarkan fungsi usus, seterusnya mengelak sembelit. Bukan saja usus menjadi sihat, buah tin turut menyelesaikan masalah perut meragam dan juga cirit-birit.

Menguatkan tulang
Bukan saja menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis, ia juga menggalakkan pertumbuhan tulang dan memperbaiki bahagian tulang yang rosak.

Melegakan sakit tekak
Lendir yang ada di dalam buah tin memiliki sifat penyejuk dan mampu merawat sakit tekak serta melindungi tekak daripada masalah kesihatan. Lendir itu adalah jus semula jadi yang dapat melegakan kesakitan pada kerongkong dan peti suara.


Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍


No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...