Tuesday, February 26, 2019

Pelbagai khasiat daun kari

Pokok daun kari adalah antara tanaman yang tidak asing lagi bagi masyarakat tempatan. Ramai yang menanam pokok daun kari sebab mudah untuk digunakan dalam masakan. Tanaman ini adalah sejenis pokok kecil yang mampu membesar sehingga sekitar enam meter tinggi dengan diameter batang mencecah 40 sentimeter. Ciri daunnya adalah pinat (pinnate) iaitu majmuk dengan anak daun tersusun pada satu rakis.

Pokok kari juga menghasilkan bunga kecil berwarna putih yang melalui proses pendebungaan sendiri dan menghasilkan biji benih berbentuk beri berwarna hitam.


Komponen pokok yang sering digunakan dan sinonim dalam kehidupan seharian adalah daun, akar dan kulit kayu. Daun kari yang memiliki aroma tersendiri selalu dijadikan bahan masakan khususnya untuk hidangan ala India seperti gulai kari. 

Daun kari juga turut digunakan untuk tujuan kesihatan terutama bagi pengamal Ayurveda kerana dipercayai mempunyai kelebihan seperti anti diabetes dan anti oksida selain berupaya melindungi hati daripada kerosakan. Daun kari pun boleh dijadikan sebagai tonik herba untuk menguatkan perut dan meningkatkan keupayaan perut serta mengatasi masalah penghadaman.  Caranya adalah minum jus daun kari yang dicampur dengan madu.

Antara khasiat yang dipercayai terkandung dalam daun kari adalah karbohidrat, tenaga, serat, kalsium, zat besi, mineral dan pelbagai vitamin seperti C, A, B dan E. Ciri daun kari yang tinggi aroma itu menciptakan pelbagai produk lain seperti sabun, losyen, pewangi rumah, minyak wangi dan produk penjagaan rambut.

Manakala akar pokok kari turut digunakan untuk merawat sakit badan dan kulit kayu digunakan untuk menyembuhkan kesan gigitan ular.

Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...