Sunday, February 17, 2019

Hilangkan racun serangga pada tanaman dengan tips ini



Racun yang ada pada tanaman kita mungkin akan membawa kepada kesan kesihatan yang serius terutamanya dalam jangka masa panjang. Racun ini terbahagi kepada dua jenis iaitu racun serangga dan racun kulat. Ianya memberi kesan bahaya dengan menganggu sistem saraf kita. Kesan ini lebih tinggi kepada kanak-kanak berbanding dewasa.


Racun perosak yang bertoksik ini pada jangka masa panjang juga akan memberi kesan kepada organ hati, buah pinggang dan hormon endokrin manusia. Apabila ia memberi kesan kepada hormon endokrin, badan kita mudah mendapat penyakit metabolik seperti sakit jantung.


Admin nak share cara untuk bersihkan sisa racun serangga pada tanaman kita :

1. Basuh dan gosok dengan air
Sisa racun boleh dikurangkan dengan membasuh tanaman dan menggosoknya di bawah aliran air sejuk. Pastikan juga menggosok di celahan buah dan sayuran di mana racun serangga ini berkumpul untuk memastikan sayuran kita betul-betul bersih.
 

2. Basuh dengan air garam
Membasuh menggunakan garam dapat menjadikan ulat yang ada akan keluar dan sayuran akan jadi bersih dan bebas ulat.


3. Cuka putih
 Cuka dapat membunuh kuman dan juga membuang sisa racun. Caranya: Rendam buah/sayur ke dalam 1 bahagian cuka dan 10 bahagian air selama 30-60 minit.


4. Lemon dan sodium bikarbonat
Bahan ini dapat membunuh kuman dan juga mampu meneutralkan toksik daripada sisa tersebut.
Caranya: Masukkan satu cawan jus lemon dan dua camca besar baking soda dalam botol spray. Spray pada makanan dan lap (buah) atau basuh dengan air.

Bila sayuran atau buah yang kita makan bersih dan bebas dari sisa bahan kimia, tak adalah penyakit yang akan datang. Amalkan cara-cara ni untuk pastikan kehidupan seharian kita sentiasa sihat. 😊


Anda minat menanam ? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...