Thursday, February 14, 2019

Tip hasilkan bunga ros lebat

Ramai yang sukakan dan kadang ada yang sampai obses dengan bunga ros ni sebabkan warnanya yang pelbagai dan cantik bila berkembang. Beli dekat nurseri elok kembang cantik je, bila dah letak dekat rumah 2 3 hari pokok dah tak berbunga. Hakikatnya bunga ros mudah untuk ditanam, tapi sukar untuk menjaganya kerana mudah mendapat penyakit pokok. Cik Mila nak share tips untuk melebatkan bunga ros.


Yang pertama sekali adalah buang daun-daun yang telah rosak dan mula timbul warna kuning.

Yang kedua adalah bagi bunga yang dah berkembang dan mula nak layu, ia perlu dicantas dan tanam pada tanah untuk hasilkan anak baru. Namun untuk hasilkan anak pokok, potongan perlu disertakan dengan 4-5 helai daun dari bahagian bawah bunga. 

Yang ketiga, penggunaan baja dengan kadar yang tertentu bagi pokok bunga. Pembajaan akan membekalkan kalsium dan nutrien bagi pertumbuhan pokok bunga.

Yang keempat, lakukan penanaman semula dengan saiz pasu yang lebih besar untuk memberi keselesaan pada pasu supaya akar pokok bebas bergerak.

Yang keenam, pastikan pokok bunga ros menerima pengamatan cahaya terutamanya diwaktu pagi selama 6 jam sehari.

Yang ketujuh, penyiraman perlu dilakukan sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Namun, ketika musim hujan, pastikan medium tanaman kering sebelum membuat penyiraman.


Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik

2 comments:

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...