Monday, February 18, 2019

Ruang sempit pun boleh menanam


Bukan alasan tak ada tanah untuk menanam bagi mereka yang duduk di pangsapuri atau kondominium. Sekarang kita boleh tanam apa sahaja yang ada dengan pelbagai kaedah atau cara seperti vertical garden, walled pot atau pasu gantung.

Namun, ada beberapa perkara yang kita kena menitikberatkan sebelum nak menanam di kawasan yang sebegini. Seperti suhu dan pengamatan cahaya matahari. Ianya penting untuk memastikan jenis tanaman yang kita nak tanam tu sesuai di kawasan kita.
 
Tanaman yang boleh ditanam adalah tumbuhan yang menjalar dan memanjat. Ianya kerana tumbuhan jenis ini hanya memerlukan ruangan tanah yang sedikit sahaja. Tumbuhan jenis ini akan memanfaatkan seperti tiang atau pagar besi sebagai tempat untuk memanjat. Antaranya seperti tomato, cili padi, bawang.

Tanaman yang tidak digalakkan untuk ditanam adalah jenis berbunga kerana ianya memerlukan pengamatan cahaya matahari yang mencukupi. Kalau tidak, bunganya akan kudup. Tapi jika ruang balkoni anda mempunyai pengamatan cahaya matahari yang bagus, tidak salah untuk meletakkan tanaman bunga kerana ia akan memberikan seri pada balkoni anda.


 Penggunaan window box yang kebiasaanya diletakkan dihadapan tingkap dan ditanam dengan tumbuhan yang menjalar. Ianya sesuai untuk tanaman herba. Penggunaan ini juga mudah untuk kita mencapai tanaman dan memantau tanaman kita. Ianya juga mudah diselenggara dan ringan kerana kebanyakkannya ia menggunakan bahan daripada jenis PVC atau fiberglass.

Penggunaan pasu gantung pula biasanya digunakan untuk tumbuhan yang menjalar, hiasan atau berbunga lebat. Kaedah ini sesuai untuk tanaman bunga kerana selalunya ia digantung disisi bangunan, tiang, hujung bumbung dan kekisi. Pemilihan pasu gantung juga perlulah mempunyai lubang untuk memudahkan pengaliran air.


Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik






 

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...