Friday, February 22, 2019

Peminat orkid mesti tahu

Tanaman orkid sekarang makin lama makin menjadi kegemaran peminat tanaman sebab keunikan bentuk dan keindahan warna bunganya yang pelbagai. Hanya ada dua jenis orkid iaitu simpodial dan monodial yang berbeza dari segi ciri pokoknya, tapi juga dari cara penjagaan serta penanamannya.

Orkid simpodial adalah jenis yang mempunyai batang bercabang dan akarnya tertumpu pada bahagian bawah pokok sementara orkid monodial pula berbatang tunggal serta akar diudara. Jenis orkid monodial lebih tahan lasak dan boleh diletakkan di bawah cahaya matahari terus dan orkid monodial boleh membesar hingga 1.5 meter. Berbeza dengan orkid simpodial yang boleh membesar hingga ketinggian 0.9 meter.

Lebih menarik, ia juga boleh dibiakkan melalui anak benih atau keratan batang. Tapi sebelum itu pastikan keratan batang itu disimpan di tempat teduh atau direndam dalam air sebelum mula menanam. Ia dilakukan bagi mengelakkan keratan batang kekeringan air yang akan menyebabkan pokok mati. Ini kerana orkid mempunyai batang lembut dan bahagian batang itu adalah tempat penyimpanan air dan makanan.

Proses penanaman orkid mudah berbanding pokok lain kerana ia hanya perlu ditanam dalam pasu dan memerlukan tiga bahan utama. Selain pasu, rak juga sesuai digunakan kerana tanaman itu bersifat menjalar, tapi tidak boleh ditanam di tanah. Sekiranya ingin letakkan pada tanah, pastikan tanam dalam pasu dulu kemudian kambuskan dengan serbuk papan.

Tiga bahan utama yang diperlukan adalah bata tanah liat, arang dan serbuk papan sementara bekas tanaman sesuai termasuk pasu bunga plastik atau tanah liat yang berlubang. Bata tanah liat bersifat lembap jadi ia menyimpan kelembapan untuk pokok. Kemudian, di bahagian atas bata itu letakkan pula arang yang bersifat menyerap lembapan jadi ia dapat seimbangkan fungsi tanah liat itu tadi.

Selepas selesai, bunga orkid tersebut hendaklah disiram dengan air dan disembur baja sebelum diletakkan di tempah teduh.

Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...