Monday, February 25, 2019

Mudah je hindarkan serangga perosak tanpa gunakan racun

Ramai yang gemar menanam sendiri sayuran dan buah-buahan sendiri sebab menyangka bahawa kualitinya lebih selamat sebab bebas dari bahan kimia. Sebenarnya tak susah pun nak menjaga pokok sayuran sendiri dari segi pembajaan dan serangan racun serangga. Kadang tanpa kita sedar serangga perosak memang akan hinggap dan memakan hasil tanaman kita. Sebenarnya ada je cara yang mudah untuk kita hindarkan serangga perosak memakan hasil tanaman kita.

1. Tidak digalakkan meletakkan pasu tanaman atau bekas tanaman atas tanah jika menanam menggunakan pasu. Ianya akan berisiko untuk serangga perosak hinggap pada tanaman terutamanya yang baru bercambah. Untuk elakkan perkara ini berlaku, alaskan pasu atau bekas tanaman tersebut untuk mengurangkan serangan serangga berlaku.

2. Kita juga boleh menghasilkan racun pencegah serangga perosak dengan menggunakan bahan yang ada dirumah. Contohnya seperti gunakan serbuk cili dan taburkan pada sekeliling tanaman. Ia akan menghalang serangan semut dan ulat daripada merosakkan akar dan batang tanaman.

3. Kita juga boleh menghasilkan sabun serangga. Ianya bertujuan bagi mencegah serangga dari merosakkan edible garden. Caranya campurkan tiga titis sabun pencuci ke dalam air dan campurkan dengan minyak masak. Masukkan dalam botol penyembur dan semburkan pada batang pokok. Elakkan sembur pada bahagian bunga atau daun tanaman.

4. Bagi yang memelihara haiwan dirumah, digalakkan memasang pagar sebagai pemisah bagi mengelakkan gangguan dari haiwan tersebut pada tanaman.

Anda minat menanam? Kita GENG 😍😍

Jom join Geng Kebun Organik

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...