Tuesday, February 12, 2019

Lebih sihat dengan berkebun

Selain dapat mengeluarkan peluh untuk menjaga kesihatan diri, hobi bercucuk tanam boleh menjadi terapi yang menenangkan fikiran. Bukan sekadar hobi, minat bercucuk tanam boleh menjadikan diri kita sentiasa gembira dan memiliki emosi stabil terutama selepas selesai bercucuk tanam. Ianya kerana penat lelah setelah menanam akan hilang apabila keluar hasil yang dapat menyenangkan hati kita.


Yang sebelum ini mempunyai masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, mudah penat dan sering sakit-sakit sendi badan akan semakin beransur sihat hari demi hari kerana aktiviti bercucuk tanam yang membuat kita mengeluarkan peluh. Selain dapat mengeluarkan peluh, hasil tanaman seperti sayur dan buah yang kita tanam sendiri pun dapat membuatkan diri kita lebih sihat kerana lebih selamat daripada bahan kimia.


Sesetengah orang walaupun sangat sukakan menanam tetapi jika penat mereka akan berehat sambil duduk memerhatikan kebun mini sendiri. Ada saja kerja yang hendak dilakukan apabila berada di kebun mini sendiri dan inilah aktiviti yang dapat membuatkan kita berpeluh. Apabila berpeluh badan terasa lebih segar dan minda pun lebih tenang.


Gembira setiap kali melihat tanaman sendiri mula mengeluarkan hasil, ia sedikit sebanyak mempengaruhi emosi dalam diri sekaligus menstabilkan tahap kesihatan diri. Setiap kali bercucuk tanam di sekeliling rumah dapat membuatkan diri kita berpeluh dan ia boleh dijadikan sebagai pengganti senaman harian.


Sejuk mata memandang tumbuhan berwarna hijau yang ditanam selain itu dapat juga berkongsi hasil tanaman kepada jiran dan ahli keluarga terdekat. Disebabkan ditanam sendiri, kita tidak perlu bimbang dengan faktor keselamatan dan kebersihan kerana segalanya akan dijaga sendiri bermula daripada proses menanam sehinggalah menuai dan pembajaan.


Anda minat menanam? Kita GENG 😍

Jom join Geng Kebun Organik

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...