Wednesday, February 6, 2019

Tanam sayur dengan mudah dalam pasu

Ramai yang fikir nak menanam adalah sesuatu perkara yang susah. Sebab salah satunya pokok tak menjadi dan cepat mati. Lebih mudah beli je kat pasar atau kedai. Kalau beli kat pasar kita takkan tahu kualiti sayur tersebut samada bebas dari bahan kimia ataupun tidak. Kita tidak nampak proses penanaman sayur yang ada dipasar.


Kalau kita yang tanam sendiri lebih selamat. Sudah tentu pembajaan, penyemburan atau penyiraman tanaman kita lebih terjaga. Dan sudah pasti lebih segar dan bebas bahan kimia. Sebenarnya ada je sayuran yang kita boleh tanam dalam pasu. Antaranya ialah :


Sawi

Boleh ditanam dalam bekas yang kecil seperti pasu atau planter box. Sawi antara sayur yang sangat sesuai ditanam kerana boleh dimakan dan dimasak dalam apa cara sekalipun dan ianya digemari dalam kalangan ahli keluarga.



Tomato

Tak susah pun untuk tanam pokok tomato dalam pasu. Kita cuma perlu potong buah tomato dan tanamkan dalam tanah. Bila dah tumbuh sedikit bolehlah dipindahkan ke dalam pasu yang lebih besar. Siapa yang taktahu boleh tengok cara pindahkan anak biji benih tomato ni. Dari segi penjagaannya pula, pokok tomato perlu rajin untuk disiram kerana pokok ini mudah untuk mendapat penyakit.




Kangkung

Kangkung adalah salah satu tanaman yang mudah ditanam dengan kaedah hidroponik. Sayur kangkung yang hanya menggunakan air untuk sokongan pertumbuhan dengan kaedah hidroponik yang mudah dibuat kerana air yang ditakungkan dianggap sebagai medium tumbesaran.




Salad

Salad juga merupakan sayur yang mudah untuk ditanam dengan kaedah hirdroponik sahaja. Ianya juga memerlukan sokongan air yang banyak yang dijadikan sebagai medium tumbesaran.







 Kobis bunga

Tak susah juga untuk tanam kobis dalam pasu. Kita cuma perlu menyemai anak pokok yang terhasil dari pokok induknya. Cara yang paling praktikal ialah menanam didalam pasu tanaman, polibeg atau bekas-bekas yang sesuai. Semai terlebih dahulu benih bunga kobis dalam cawan plastik terlebih dahulu. Apabila benih sudah bercambah dan berusia kira-kira 2 minggu. Kita boleh mengalihkan anak pokok kobis tersebut pada pasu.



Cili

Cili salah satu pokok yang mudah ditanam tapi cuma perlukan kesabaran jelah. Caranya ambil sahaja benih cili yang digunakan untuk masak dan semaikan dalam bekas yang kecil. Bila dah tumbuh sedikit anak pokok bolehlah dipindahkan ke dalam bekas yang lebih besar ataupun ke dalam pasu.






Anda minat menanam? Kita GENG😍😍

JOM JOIN GENG KEBUN ORGANIK. 

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...