Thursday, April 18, 2019

Hobi seorang Cikgu

Cikgu Zul seorang yang baru je pencen dari bekerja dan juga seorang penghidap kanser. Beliau menjadikan aktiviti menanam ni sebagai hobi dia diwaktu lapang. Bagi beliau, tumbuhan ni juga merupakan makhluk Tuhan yang bernyawa. Cikgu Zul juga berpendapat bahawa bila kita menjaga tanaman ni dengan baik, maka tanaman pun akan bagi pulangan yang baik kepada kita. Beliau merasakan keseronokan bila banyak tanaman ada disekeliling dia.

‘Dulu daunnya tak sehijau macam sekarang daunnya nampak hijau lebih pekat, nampak subur, dan dah berbuah.’ kata Cikgu Zulkifli. Pokok limau sunkist beliau juga nampak lebih subur dan nampak tumbesarannya lebih besar, daun nampak lebih kembang dan menarik berbanding yang dulu walaupun nampak subur tapi tumbesarannya tidak meningkat.

Pokok durian montong Cikgu dulu susah nak naik walaupun nampak kembang tapi bila dah taburkan baja milagro ni ketinggiannya sudah sama tinggi dengan Cikgu Zulkifli. Sama juga dengan pokok cempedak Cikgu Zulkifli bila dah taburkan baja milagro ni nampak lebih tinggi.

Pokok Cikgu Zulkifli yang lain ada juga masalah susah nak naik , daun sikit dan bila dah letakkan baja milagro, dahannya mula bercambah, daun lebih banyak dan dahan nampak lebih tinggi lebih subur. Selain itu, pokok mata kucing yang sebelum ni hampir nak mati juga kembali segar dan subur serta nampak pucuk baru mula tumbuh. Pokok durian Cikgu Zul juga nampak lebih meriah daunnya berbanding sebelum ini hanya nampak sihat tapi daunnya kurang.  

Bagi Cikgu Zul, beliau menggunakan Milagro ni sebabkan keseronokan dan rasa sayangnya terhadap tanaman dan sokongan beliau kepada Milagro kerana buatan bumiputera dan beliau merasakan beliau patut memberikan sokongan. 
Nak tahu apa lagi kata Cikgu Zul? Boleh tahu lebih lagi dalam segmen Live Cikgu Zulkifli. ( Klik link ni )

Anda minat menanam? KITA GENG 😍😍  

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...