Thursday, July 18, 2019

7 PETUA HALAU LALAT SECARA SEMULA JADI YANG WAJIB ANDA CUBA. BEGINI CARANYA....



Masalah lalat memang sangat merimaskan. Walaupun kebersihan sudah dijaga, tetapi tetap juga lalat masuk ke rumah dan hinggap pada makanan. Lebih teruk lagi meninggalkan telurnya di makanan. Kadang-kadang tak perasan dalam tudung saji pun boleh ada lalat. Eeeee, geramnya!

Ni saya kongsikan cara halau lalat yang anda patut cuba di rumah. Hanya menggunakan bahan semula jadi yang ada kat rumah tau! Cepat, murah tapi efektif!

1) Limau Purut Dan Cengkih


Limau purut dan cengkih mengeluarkan bau yang wangi pada manusia. Tetapi tidak pada lalat. Sebab itulah gabungan kedua dua bahan semula jadi ini boleh berkesan untuk menghalau lalat .

Caranya mudah, potongkan limau purut, lemon atau limau nipis kepada dua bahagian. Kemudian cucukkan cengkh seperti gambar rajah di atas. Biarkan hirisan limau ini di atas meja atau di mana-mana tepat yang banyak lalat.

Petua ini juga dipercayai boleh menghalau nyamuk tau!


2) Serai Wangi


Seeloknya tanam serai wangi di sekitar rumah anda. Kalau tiada tanah untuk menanam, gunakan serai wangi ini sebagai semburan organik.

Caranya ialah ambil segenggam serai wangi dan bersihkan sebelum dikisar kering. Kemudian campurkan pes ini ke dalam secawan air dan biarkan semalaman. Esoknya tapiskan hampas dan masukkan ke dalam botol spray dan siap!

Semburkan pada tingkap dan pintu rumah supaya lalat tidak mendekatinya.


3) Timun


Timun adalah satu lagi jenis tanaman yang sangat dibenci oleh lalat. Untuk mengelakkan lalat daripada bertelur pada tong sampah anda, letakkan hirisan timun di sekitar tong sampah atau di atasnya. Anda juga boleh meletakkan timun tersebut di atas meja atau sekitar pintu dan tingkap rumah.


4) Kayu Manis 



Aroma kayu manis juga boleh menghilangkan lalat yang sering mengganggu anda. Caranya dengan tumbukkan kayu manis dan jadikan ia sebagai pewangi di dalam rumah. 

Untuk kesan yang lebih maksima, tumbukkan sekali bawang putih dan serbuk cili. Masukkan ke dalam kain perca dan gantungkan.


5) Daun Kari


 Daun kari ialah salah satu cara yang sering digunakan masyarakat untuk menghalau lalat terutama ketika kenduri kahwin.  Caranya, ambil secekak daun kari dan bilas dengan air bersih. Aroma yang dihasilkan oleh daun kari ini membuatkan lalat menjauhi rumah dan makanan anda.


Semoga perkongsian pada minggu ini bermanfaat untuk anda semua!


Sumber : Sirap limau

Anda minat menanam? Kita GENG ! Jom join Geng Kebun Organik


1 comment:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    ayo segera bergabung dengan kami di ionpk.club ^_$
    add Whatshapp : +85515373217 || ditunggu ya^^

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...