Sunday, November 10, 2019

Cara Tanam Anggur berbuah banyak dalam pasu sahaja



Ramai yang mesti tak sangkakan anggur ni sebenarnya boleh je tanam dekat Malaysia. Bukan negara yang beriklim sejuk sahaja tau. Hakikatnya, pokok buah anggur memerlukan iklim cuaca yang panas untuk tumbuh subur dan untuk mempercepatkan hasil keluar.

Yang lebih menarik pokok buah anggur ni tak semestinya perlu untuk tanam atas tanah, malah dalam pasu pun boleh. Tapi dengan penjagaan yang betul barulah pokok tu boleh mengeluarkan hasil buah anggur dengan lebat :)

1. PASU


Pokok anggur memerlukan pasu yang bersaiz besar untuk memastikan pertumbesaran pokoknya tumbuh dengan baik sehinggalah cukup usia matang. Kalau pasu yang digunakan kurang sesuai atau kecil, ai akan menyebabkan pokok anggur menjadi tidak produktif kerana akan menyebabkan akar pokok menjadi padat dan telah mengganggu tumbesaran pokok.

2. SISTEM SOKONGAN



Untuk memudahkan kawalan pertumbuhan pokok anggur, kita perlu menyediakan struktur sokongan bagi menyokong batangnya menjalar. Untuk peringkat awal cuma gunakan sahaja batang pemancang ataupun buluh pun sudah memadai. 

3. PEMANGKASAN



Proses pemangkasan pun penting untuk pertumbuhan pokok anggur. Pemangkasan ni mampu bantu untuk pokok anggur mengeluarkan ranting baru. Dari ranting yang baru akan mengeluarkan bunga dan kemudiannya mengeluarkan buah-buah anggur. 

4. PENYIRAMAN 

Pokok anggur memerlukan air yang banyak tapi perlu pastikan penyiraman tidak akan membuat air bertakung pada tanah. Penyiraman hanya perlu dilakukan pada pangkal pokok anggur sahaja tak perlu pada keseluruhan pokok.

5. PEMBAJAAN


Untuk pokok anggur, pembajaannya adalah berbeza menikut usia pokok tersebut. Pembajaan boleh dilakukan apabila pokok tersebut telah mencapai usia 2 minggu. Digalakkan untuk menggunakan baja organik kerana ia mengandungi nutrien yang lengkap untuk pokok. 

Lagi senang, bila gunakan baja Milagro. Tabur-tabur je dah cukup. 

                                     

Anda minat menanam? Jom join Geng Kebun Organik






No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...