Wednesday, March 25, 2020

5 KHASIAT LUAR BIASA DAUN POKOK MANGGA



Buah Mangga adalah buah yang disukai dan dikenali oleh masyarat Malaysia. Sebelum itu kita juga perlulah mengetahui serba sedikit tentang jenis jenis pokok mangga yang terdapat di Malaysia.  

1. Mangga Harum Manis
2. Mangga Chokanan
3. Mangga Epal
4. Mangga Pelam Padi
5. Buah Bachang
6. Buah Kuini



Pokok mangga mudah untuk ditanam dan banyak tumbuh bagi menghiasi halaman rumah-rumah, tetapi kita sering tidak didedahkan dengan kelebihan daunnya untuk kesihatan.Sebenarnya banyak manfaat daun mangga yang kita boleh gunakan untuk kesihatan kita.
Berikut adalah manfaat daun pokok mangga yang jarang diketahui orang.
1. Ubat Selsema
Selsema lebih dikenali sebagai  flu.Ia disebabkan oleh Virus Influenza kumpulan A,B dan C.Influenza selalunya menyerang saluran pernafasan tubuh seseorang iaitu hidung, tekak dan paru-paru.Ianya merupakan penyakit yang mudah berjangkit dan mudah merebak setiap tahun.

Seseorang yang sedang mengalami flu, kebiasaanya malas untuk mengambil ubat kerana kesannya menyebabkan mengantuk. Jangan risau, selepas ini anda boleh menggunakan cara ini menggunakan daun pokok mangga sebagai alternative. Selain buahnya buah mangga, daun mangga juga mengandung senyawa anti oksidan berbentuk Vitamin C, yang dapat membantu meningkatkan daya tahan tubuh, sehingga daun mangga dapat dimanfaatkan untuk mengubati flu.
Cara menggunakannya, tumbuk daun mangga dan campurkan dengan madu dan Limau nipis dan campurkannya.Ia boleh diambil dengan kerap sehingga flu beransur pulih.

2. Perawatan Wajah
Bintik bintik hitam, jeragat pada wajah amat membimbangkan para wanita.Ada yang sanggup menghabiskan beribu ringgit untuk menghilangkan bintik bintik hitam itu. Untuk merawat bintik bintik hitam pada wajah, ambil 1-2 helai daun mangga lalu tumbuk halus, lalu campurkan dengan sedikit yoghurt dan sapukan pada bagian wajah yang terdapat flek hitam ataupun berbintik hitam tersebut. Lakukan secara rutin hingga flek hitam ataupun bintik hitam agar wajah kembali cerah.
Selain dengan mengunakan ubat herbal dari daun mangga, anda juga perlu menyeimbangkannya dengan mengambil makanan buah buahan dan sayur sayuran organic, dimana ia sangat bagus untuk kecantikan dan kesihatan. Penjagaan dari segi pemakanan akan membantu anda untuk mempermudah proses penyembuahan dan perawataan wajah.

3. Pencegahan & Pengubat Varises
Varises adalah pembengkakan atau pelebaran pembuluh darah vena yang disebabkan oleh adanya gumpalan darah di dalam perbuluh tersebut.Varises terjadi karena gangguan pada pembuluh darah di bawah permukaan kulit yang terlihat menonjol. 
Varises boleh dicegah atau diubati dengan membuat ramuan berupa daun mangga yang ditumbuk halus dan disapukan ke bagian yang menderita varises. Cara lainnya, ambil beberapa helai daun mangga, lalu rebuslah. Minum air rebusan daun mangga ini dengan teratur supaya varises boleh diatasi.

4. Meningkatkan Kesuburan
Apabila anda dan pasangan saat ini tengah mendambakan kehadiran sang buah hati, maka dapat diusahakan untuk membuat teh dari daun mangga. Caranya ambil beberapa helai daun mangga, lalu keringkan daun mangga di bawah sinar matahari hingga kering. 
Seterusnya rebus secukupnya saja, air rebusan ini yang boleh diminum secara rutin supaya kesuburan organ reproduksi anda dan pasangan meningkat.Kesuburan sangat penting untuk seorang wantia, karena dengan kesuburan seorang wanita ini akan memberikan keturunan. Maka jangan sia-siakan kesihatan dengan sia sia.

5. Ubat Gout
Daun mangga dapat dikeringkan dan dijadikan teh, untuk dijadikan sebagai ubat alternative  dan untuk pencegahan.
Kesimpulannya banyak manfaat yang boleh diperolehi dari daun mangga Mulai sekarang jangan sia-siakan daun mangga di halaman rumah anda, kerana ternyata daun mangga bukanlah sekedar sampah, akan tetapi memiliki manfaat yang luar biasa untuk  kesihatan.



Sumber : Halosehat


Sekian dulu tips kali ini. Jangan lupa like page Baja Milagro untuk dapatkan banyak lagi tips pertanian.

-----------------------------------------------------------------
Untuk dapatkan baja Milagro, hubungi ejen-ejen berhampiran anda sekarang!


1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...