Monday, October 19, 2020

5 Petua Merawat Tanaman Hiasan Gantung untuk Menjadikannya Tahan Lebih Lama

Sudahkah anda membeli tanaman hiasan yang tergantung, apa yang anda lakukan dengannya? Sudah tentu anda mesti menjaganya. Menggantung tanaman hiasan yang tidak dijaga tidak sedap dipandang, baik kerana layu atau kering. Sebenarnya, menjaga tanaman hiasan tergantung lebih mudah. Tanaman gantung juga tidak mempunyai perlakuan yang jauh berbeza dengan tanaman hiasan luar. Cuma, ada beberapa perkara yang memerlukan perhatian lebih agar tanaman anda tahan lama dan tidak cepat layu.


Petua Merawat Tanaman Hiasan Gantung

Lihat perkara-perkara di bawah yang perlu anda perhatikan sekiranya anda baru sahaja memasang tanaman hiasan yang tergantung di kediaman anda.

1. Mengetahui jenis tanaman


Pada asasnya, hampir semua tanaman boleh dijadikan tanaman hiasan yang tergantung. Tetapi, anda harus mengenali tanaman apa yang anda gunakan sehingga anda tidak salah merawatnya. Kenali tanaman anda untuk mengetahui penjagaan yang diperlukan oleh tanaman anda. Sebagai contoh, jika anda menggunakan tanaman merambat seperti sirih gading, tentu saja keperluan airnya berbeza dengan petunias.

2. Tentukan pot yang sesuai


Terdapat banyak pasu yang dijual khusus untuk menggantung tanaman hiasan, dari plastik hingga pasu tanah liat. Bergantung pada tanaman anda, pastikan periuk yang anda gunakan sesuai. Sekiranya anda menggunakan tanaman hiasan seperti beg semar yang memerlukan kelembapan, anda memerlukan periuk tanah liat kerana periuk tanah liat menahan kelembapan lebih lama daripada periuk plastik.

3. Pilih tali gantung yang tepat



Tali gantung untuk menggantung tanaman hiasan banyak dijual di pasar dan kedai bunga. Pilih tali yang kuat untuk menahan berat tanaman dengan periuk. Cuba jangan menggunakan tali dawai. Selain tidak sedap dipandang, tali kawat cenderung tidak memegang periuk dengan kuat.

4. Air tanaman mengikut keperluan


Menggantung tanaman hiasan agak menyusahkan air kerana ia pasti akan menitis air setelah menyiram. Untuk mengatasi ini, pilih tanaman yang tidak memerlukan banyak air, seperti tanaman labah-labah. Anda juga dapat menggunakan botol penyembur (semburan) sebagai ganti selang untuk menyiram tanaman hiasan yang tergantung sehingga tidak meninggalkan titisan air.

5. Pangkas tanaman secara rutin


Menggantung tanaman hiasan seperti sirih gading yang tumbuh terlalu lama dan lebat tidak sedap dipandang. Sebagai penyelesaian, potong tanaman dengan kerap. Tetapi, pastikan bahagian tanaman yang anda potong adalah bahagian yang dapat dikawal. Contohnya: ranting, batang dan daun. Anda juga harus memangkas tanaman apabila tanaman terkena perosak agar tidak merebak ke seluruh tanaman.

Kalau hobi anda semua memang suka berkebun , sukakan tanaman boleh cuba buat dirumah! Kita geng!

Jom join group facebook Geng Kebun Organik 😍

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...