Sunday, July 14, 2019

TIPS MENGHALAU ANAI-ANAI DARI MEROSAKKAN RUMAH ANDA




Antara salah satu masalah tanaman menjadi rosak adalah gangguan dari anai-anai. Anai-anai ialah serangga di bawah kumpulan Isoptera. Ia biasanya membuat sarang dalam tanah mahupun kayu. Haiwan kecil ini biasanya merosakkan kayu yang merupakan makanan utamanya.

Tanda-tanda pokok diserang anai-anai ialah boleh dilihat daun pokok mula kering di bahagian atas. Daunnya jatuh satu persatu sehingga tinggal ranting. 

Kali ni Milagro nak kongsikan cara untuk menghapuskan sarang anai-anai yang menganggu tanaman atau kawasan rumah. Anai-anai ini kalau tidak dibendung dari awal ia akan menyebabkan kerugian dan kerosakan harta benda seperti perabot rumah serta tanaman kita.


PETUA MENGHALAU ANAI-ANAI DARI RUMAH
1. Minyak Tanah

Boleh dikatakan hampir semua serangga takut pada minyak tanah, anai-anai juga tidak terkecuali. Anda perlu menyiram atau menyembur minyak tanah pada kawasan yang menjadi sarang anai-anai tersebut. Untuk lebih berkesan, tambah minyak serai pada minyak tanah.

2. Jemur di Tempat PanasAnai-anai suka berada ditempat yang lembap dan terlindung. Jika anda mempunyai perabot rumah yang dihuni oleh haiwan perosak ini, jemur perabot tersebut dibawah sinar matahari. Jemur perabot tersebut berulang kali sehingga anai-anai keluar.
3. Air Basuhan BerasAir basuhan beras juga efektif untuk menghalau keluar anai-anai. Caranya mudah, anda perlu menyembur air basuhan beras pada sekeliling tempat yang dihuni oleh anai-anai.
4. TembakauRendam tembakau dalam air dan biarkan selama satu malam. Ini bertujuan untuk mengeluarkan sari yang terdapat dalam tembakau tersebut. Keesokkan paginya. sembur atau siram air tersebut pada sarang anai-anai.
5. Garam DapurAmbil sejumlah garam dan tabor pada sekitar sarang anai-anai. Serangga kecil itu akan menghindarinya. Supaya ianya lebih berkesan, campur sejumlah garam dengan air rendaman tembakau. Semburkan air tersebut pada lubang-lubang yang dihuni oleh anai-anai.
6.Air Kapur SirihAnai-anai sangat tidak menggemari kapur sirih yang mempunya sifat yang panas bagi tubuh mereka. Tambahan pula, ianya memiliki kulit yang tipis dan lembut. Oleh itu, langkah ini sangat efektif untuk membasminya. Caranya ialah dengan menyiramkan air kapur sirih pada tempat persembunyian anai-anai.

Anda minat menanam? Kita GENG ! Jom join Geng Kebun Organik

1 comment:

  1. Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
    mampir di website ternama I O N Q Q
    paling diminati di Indonesia,
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    ~bandar poker
    ~bandar-Q
    ~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    ~sakong
    ~aduQ
    ~capsa susun
    ~perang baccarat (new game)
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
    Whatshapp : +85515373217

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...