Sunday, June 2, 2019

KENALI ANGGUR YANG BOLEH DITANAM DI RUMAH ANDA DAN BOLEH MENURUNKAN BERAT BADAN


Anggur atau Vitis spp merupakan tanaman yang berasal dari kawasan yang beriklim sederhana sejuk. Biasanya anggur boleh dimakan begitu saja, namun biasanya ada pengusaha yang memproses anggur menjadi wain, kismis, jus dan sebagainya.

Walau bagaimanapun, tanaman anggur telah mengalami revolusi yang maju sehingga boleh ditanam di kawasan beriklim seperti di Malaysia. Bagi Thailand dan Indonesia, tanaman anggur telah lama dimajukan dan diusahakan secara komersial. Bagi Malaysia pula, penanaman anggur agak baru dalam masyarakat di sini. Walaupun begitu, Perlis merupakan sebuah negeri yang sangat maju tentang ilmu penanaman anggur.

Tahukah anda jenis anggur apakah yang sesuai ditanam di Malaysia? Tapi kalau anda nak tanam di rumah, pastikan anda menggunakan baja organik supaya keluarga anda nanti bebas racun. Jika tidak menggunakan baja buah organik, ianya sama sahaja seperti anda hanya membeli di supermarket. Penulis mengesyorkan kepada anda supaya menggunakan baja organik Milagro kerana hasil tanaman anda akan lebih banyak berbanding menggunakan baja organik lain. Haa jom tengok jenis anggur yang anda boleh usahakan kat halaman rumah!! :)

1. Anggur New White Malaga


2. Anggur Black Queen


3. Anggur IAC

4 Black Opal



Haa.. Diatas tadi adalah jenis anggur yang dah boleh ditanam di Malaysia sebab dah disesuaikan dengan kondisi cuaca Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun.. Mungkin ada di antara anda yang tak pasti apakah perbezaan dari setiap rupa anggur di atas, jadi jom kita tengok gambar dibawah pula. 


Haa, mesti ada yng tahu makan je kan, tapi khasiatnya takde yang tahu pun kan, meh sini nak share sikit: 

1. Mampu menurunkan berat badan. Dari sekian banyak nutrisi yang terkandung dalam buah anggur, ada sebuah senyawa antioksidan flavonoid yang selama ini diteliti mampu menangani masalah berat badan. Satu cup buah anggur setara dengan 100 kalori, sehingga buah anggur bisa menjadi camilan yang menyehatkan bagi kamu yang menginginkan berat badan ideal.

2. Menyihatkan jantung. Buah anggur yang juga tergolong ke dalam kategori superfood ini berkhasiat untuk mengatur tekanan darah, mengurangi inflamasi, memperbaiki aliran darah, serta melindung sistem vaskular tubuh. Senyawa antioksidan buah anggur yang melimpah juga bisa mencegah tubuh dari penyakit kardiovaskular.

3. Mampu meningkatkan kesihatan otak. Senyawa polifenol pada buah anggur dapat meningkatkan kognisi pada otak. Buah anggur juga mempunyai peran penting dalam mengurangi risiko oksidasi yang berbahaya, sehingga secara tidak langsung, buah anggur bisa meningkatkan kecerdasan otak.

4. Menjaga kesihatan kulit. Kandungan airnya yang tinggi membuat buah anggur berkhasiat untuk menjaga kesehatan kulit. Menurut beberapa penelitian, buah anggur yang dikemas dengan senyawa fitonutrien ampuh dalam melindungi sel kulit dari efek radiasi sinar ultraviolet.

Sumber : Kumparan Food

Anda minat menanam? Kita GENG

No comments:

Post a Comment

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...