Sunday, March 29, 2020

7 IDEA TANAMAN HIASAN YANG SESUAI DITANAM DI DALAM RUMAH

21 Small Indoor Plants for Apartment Living | ProFlowers


Buntu nak tanam pokok apa didalam rumah? Tiada ruang untuk bercucuk tanam? Terutama bagi anda yang tinggal di rumah pangsa, flat ataupun bagi mereka yang terlalu sibuk dengan tugasan harian, keinginan memiliki taman atau tumbuhan mungkin agak terbatas. 

Sebenarnya anda masih boleh bercucuk tanam dan memiliki tumbuhan-tumbuhan yang amat mudah dijaga malah boleh dibesarkan di dalam rumah dengan penjagaan yang minima tanpa memerlukan ruang yang besar. 

Seperti yang kita tahu, semua tumbuhan memerlukan penjagaan yang baik, tetapi tidak semua tumbuhan memerlukan penjagaan yang rapi. Malah ada di antaranya boleh hidup dengan baik dengan hanya meletakkannya ke dalam air dan diberikan sumber cahaya yang cukup dari tingkap rumah atau lampu yang cukup terang. Jadi apa yang penting adalah anda mendapatkan tumbuhan yang sesuai dan juga menyediakan keperluannya yang cukup. 

Kaum wanita, terutamanya golongan mak-mak, suri rumah sentiasa akan mencantikkan rumahnya dengan pelbagai jenis hiasan yang menarik. Disamping ia dapat membersihkan udara di dalam rumah. Namun tidak semua pokok hiasan sesuai untuk diletakkan di dalam rumah kerana ia akan menyebabkan keracunan toksid. Oleh hal yang demikian, adalah sangat penting untuk anda mengetahui pokok hiasan jenis mana yang sesuai untuk ditanam di dalam rumah agar tidak memberi kemudaratan kepada kesihatan anda. 

Berikut adalah beberapa tumbuhan yang dimaksudkan :

             1. Sirih Gading ( Epipremnum Aureum )


Sirih Gading ataupun Epipremnum aureum adalah spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga Araceae, yang berasal dari Mo'orea, Polynesia Perancis. Epipremnum Aureum merupakan salah satu tumbuhan yang teramat mudah untuk ditanam di dalam rumah. Ia bukan sahaja boleh ditanam menggunakan tanah malah ia juga boleh ditanam dengan menggunakan tanah, batu kerikil, leca, dan apa sahaja medium tanaman. 

Anda juga boleh meletakkannya terus ke dalam air dan meletakkannya di tempat yang menyediakannya sumber cahaya yang cukup. Pokok istimewa ini adalah tumbuhan yang paling sesuai ditanam sekiranya anda terlalu sibuk untuk meluangkan masa memberikan penjagaan kepada tumbuhan anda. 

Pokok ini juga dikenali dengan pelbagai nama di merata-rata tempat dan adakalanya dikenali sebagai Philodendron oleh penjual-penjual utama tumbuhan. Ia boleh didapati tumbuh dengan mudah di kawasan-kawasan beriklim tropika dan sederhana. 

2. Lidah Buaya
     

Pokok hiasan yang seterusnya adalah pokok Aleo Vera ataupun dikenali sebagai pokok lidah buaya (Aloe vera) bukan sahaja mudah tumbuh di dalam rumah, malah tidak memerlukan penjagaan yang banyak juga. Kebiasaannya Aleo Vera akan ditanam didalam pasu hiasan yang bersaiz sederhana akan memberi kesan yang menarik dan menyegarkan pandangan mata. Selain itu, anda tidak perlu menyiramnya setiap hari, tetapi anda perlu memastikannya untuk diletakkan di tempat yang sesuai dengan cahaya dan kehangatan yang cukup. Lidah buaya selain cantik untuk dijadikan hiasan, ia juga mempunyai kebaikan untuk merawat masalah rambut gugur, masalah kulit seperti mengelakkan parut dan merawat masalah kulit seperti jerawat. 

Daun Lidah buaya ini juga sebenarnya mempunyai kemampuan untuk menyerap semua bahan kimia berbahaya yang terdapat dalam udara di rumah anda seperti benzena dan formaldehyde.Ia juga memerlukan tanah yang tidak menakung air, oleh itu anda tidak perlu menyiramnya setiap hari. Pastikan juga ia tidak mempunyai terlalu banyak anak untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Anda perlu segera memindahkan anak pokok lidah buaya ini ke medium lain agar tidak menganggu pertumbuhan pokok induknya.

3. Peace Lily
            

Peace lily (Spathiphyllum) juga merupakan sejenis tumbuhan dari kawasan tropika Amerika dan juga Aisa Tenggara. Ia sememangnya tumbuhan yang cantik terutamanya apabila ia mula mengeluarkan bunga. Peace Lily adalah yang paling popular sebagai tumbuhan hiasan dalaman, tetapi anda juga boleh menanam peace lily ini di luar dengan jayanya jika anda hidup dalam iklim yang hangat. 

Penjagaannya yang mudah membolehkan ia ditanam di dalam dan juga di luar rumah. Walau bagaimanapun, menjaga Peace Lily yang ditanam di luar kawasan rumah ia mempunyai sedikit perbeza daripada yang disimpan di dalam rumah. Peace Lily akan menjadi lebih cantik dan baik jika mendapat sinaran matahari yang terang. Selain itu, Ia juga memerlukan tanah yang agak lembab dan kelembapan tinggi menambahkan lagi kesegaran kepadanya. Jadi, anda perlu menyediakan kawasan yang teduh dengan cahaya yang cukup untuk mendapatkan hasil yang baik daripada pokok ini. Ia juga membantu untuk membersihkan udara di dalam rumah.

4. Monstera Deliciosa

Monstera Deliciosa adalah pokok hiasan dalam rumah yang terkenal di Malaysia malah ia merupakan pokok hiasan dalam rumah yang digemari di seluruh dunia.Ia juga banyak dijual di merata tempat. Ia menjadi pilihan ramai wanita kerana kecantikkan dan penjagaan yang mudah. 

Walaupun tidak berbunga, ia masih dapat menarik perhatian ramai wanita. Bukan sahaja berfungsi sebagai pokok hiasan, malah ia juga mampu memperbaiki kualiti udaradalam rumah dengan cara menyerap karbon dioksida dan menghasilkan oksigen pada waktu malam dan mampu menyerap formaldehyde. 

5. Jade Plant

Jade Plant (Crassula ovata) juga merupakan pokok yang sesuai di tanam di dalam rumah dan mudah dijaga. Mempunyai daun yang menyimpan air, ia tidak perlu disiram secara kerap. Jadi anda perlu menyediakan tanah yang sedikit berpasir untuk mengelakkan air bertakung. Tumbuhan ini berasal dari Afrika Selatan dan Mozambique yang membolehkan ia menyesuaikan dengan keadaan suhu bilik dengan mudah. Apa yang penting, anda perlulah menyediakan pencahayaan yang cukup. Jade plant merupakan antara pokok hiasan dalaman yang cukup popular kerana ia mudah dibentuk dan tumbuh untuk jangkamasa yang lama.

6. Bunga Keladi (Dieffenbachia)

Dieffenbachia kebiasaannya dikenali sebagai bunga keladi dan mempunyai beberapa spesis yang sememangnya setelah sekian lama dijadikan sebagai tanaman hiasan dalaman. Ia adalah tumbuhan yang berasal dari kawasan tropika Amerika Selatan dan kini mudah didapati di kawasan tropika lain di dunia.Pokok Bunga Keladi ini memerlukan tanah yang sedikit lembab dan cahaya yang sederhana hingga terang. 

Penjagaannya tidak terlalu rumit dan cerewet. Apa yang penting sekiranya anda ingin memiliki tumbuhan ini anda perlulah berhati-hati dengan getahnya yang boleh menyebabkan iritasi pada kuli, terutamanya kepada mereka yang mempunyai kulit sensitif.Tanaman ini kebiasaannya juga diletakkan di halaman rumah kerana saiznya yang agak besar kurang sesuai untuk diletakkan didalam rumah. 

7. Peperomia

Peperomia terdiri daripada kumpulan tumbuhan yang banyak dan ada di antaranya sesuai dijadikan tanaman hiasan. Oleh kerana ia memerlukan sedikit cahaya, persekitaran yang agak redup dan kelembapan, suasana dalaman rumah merupakan tempat yang sesuai untuk tumbuhan ini. 

Ia berasal dari kawasan yang berbeza-beza iaitu dari kawasan tropika sehingga ke kawasan beriklim sederhana. Jadi anda perlu mengetahui serba sedikit mengenai keperluan cahaya dan suhu yang sesuai untuk spesis yang anda pilih. Namun kebiasaannya peperomia tumbuh di kawasan yang redup dan lembab.

Sumber : Mimir Ensiklopedia


Ada tak yang minat bercucuk tanam bermula dari perkongsian dilaman sosial ? Kita GENG 😍😍


Jom join kami di Facebook page Geng Kebun Organik 



1 comment:

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66
    -perang baccarat (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...