Thursday, March 26, 2020

7 TANAMAN RENEK BERBUNGA YANG TAHAN PANAS DAN CUACA KERING


Idea Menarik "Container Garden" Tumbuhan Renek Ati-Ati - IMPIANA

Seperti yang kita tahu, kebiasaannya pada bulan Ramadhan, cuaca di Malaysia agak panas. Tetapi cuaca yang panas ini , kita janganlah jadikan iainya alasan untuk kita tidak bercucuk tanam.Untuk kali ini, saya ingin kongsikan 10 jenis taman renek berbunga yang tahan panas dan cuaca kering. Lebih panas dan kering, lebih banyak ia akan menghasilkan bunga.


1. Bunga Butang ( Gomphrena Globosa )


Bunga ini dipanggil bunga butang adalah disebabkan oleh bentuknya yang bulat seperti butang. Bunga butang ini terdapat beberapa pilihan warna antaranya pink, ungu, dan putih. Tanaman ini mudah dibiakkan melalai biji benihnya yang terdapat di dalam kuntuman bunga.

2.   Balong Ayam ( Celosia Argentea )

Pokok bunga ini dari keluarga yang sama dengan bunga butang, Balong ayam mempunyai warna-warna yang lebih terang seperti merah, kuning dan oren. Cara pembiakkannya juga melalai biji benih yang diambil dari bunga yang telah kering.

3.  Bunga Pentas ( Pentas Lanceolata )
Tanaman renek ini mempunyai bunga berbentuk bintang yang tumbuh dalam bentuk gugusan yang besar. Warna merah adalah antara rona yang kerap menjadi pilihan. Lakukn cantasan di bahagian hujung daun untuk memastikan ia sentiasa  berbunga. Jika tidak melakukan cantasan, tumbuhan ini akan naik lebih tinggi dan idak berbunga.

4.  Bunga Tahi Ayam ( Lantana Camara )
Seterusnya adalah bunga tahi ayam. Walaupun namanya adalah tahi ayam, tetapi baunya tidaklah sebusuk yang digambarkan.Tanaman yang berasal dari belukar ini amat digemari oleh serangga penghisap madu seperti rama - rama. Ia mempunyai 2-3 warna yang berbeza. Tanaman ini perlu keraplakukan cantasan untuk mengawal tumbesaran tanaman disamping mengalakkan penghasilan bunga yang optimum.

5. Ros Jepun ( Portuluca Spp )
         
Tumbuhan jenis menjalar ini mempunyai batang yang menyimpan air. Terdapat lebih daripada 20 jenis species didunia da nada diantaranya mempunyai khasiat untuk kulit. Terdapat pelbagai rona yang ceria dan mudah dibiakkan melalui keratan batang.


6.  Alamanda ( Allamanda Spp )
  
Alamanda mempunyai bunga yang berbentuk terompet berwarna kuning. Getahnya mempunyai khasiat terhadap kesihatan namun pada dos yang tertentu.Dahulunya, ia kerap dipilih sebagai tanaman pagaran kerana warnanya terang. Pokok ini mudah dibiakkan melalui keratan batang yang sesuai untuk semua jenis tanaman.


7. Marigold ( Tagetes Patula )
           
Bunga yang kerap digunakan bagi tujuan keagamaan terutamanya hindu. Walaupun baunya kurang menarik, warna orennya melambangkan kemewahan. Hasil kajian, Marigold mempunyai kandungan yang digeruni serangga seperti nyamuk dan serangga perosak. Tanaman ini menjadi pilihan sebagai tanaman di kebun untuk mengawal serangga bagi petani yang mengamalkan cara tanaman organik.


1 comment:

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66
    -perang baccarat (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete

3 JENIS POKOK BUNGA HIASAN INDOOR YANG MUDAH DITANAM DI DALAM RUMAH

Tak ceria rumah tanpa pokok hiasan hidup tiada diruang tamu. Kebanyakan suri rumah menggunakan pokok hiasan palsu untuk diletakkan di ruang ...